در میز اقتصاد امروز موضوع بازار لاستیک و مشکلات توزیع این محصول مورد بررسی قرار گرفت و قاسم پالوج مدیرکل بازرسی کالای سرمایهای سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و قدرت الله شکورزاده نایب رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران به سوالاتی پاسخ دادند.
سوال: علت دو نرخی بودن بازار لاستیک چیست؟
شکرزاده: مشکل اصلی سیاست قیمت گذاری دستوری است. این موضوع باعث میشود تولیدکننده و کارخانههای تولیدی با افت توناژ و اقتصادی نبودن تولید مواجه شوند.
سوال: قرار بود عرضه لاستیک با نرخ مصوب از سکوهای اینترنتی انجام شود؛ این در چه مرحلهای قرار دارد؟
شکرزاده: وقتی تولید کاهش پیدا میکند، توازن عرضه و تقاضا در بازار به هم میخورد و دو نرخ ایجاد میشود که باعث ملتهب شدن بازار خواهد شد. در حال حاضر حدود ۳ ماه است که هیچ سهمیهای اعلام نشده است که این موضوع بازار را ملتهب میکند. سامانه جامع تجارت را برای توزیع و خرید لاستیک داریم که تمام توضیحات و تمام فاکتورها از طریق این سامانه ارائه میشود. در راستای شفافیت، به ازای هر کد ملی دو حلقه لاستیک طی یک سال و یا ۶ ماه به هر خودرو تعلق میگیرد، باید به خودرو نصب شود نه اینکه از فروشگاهی به فروشگاه دیگر برود و بازار دو نرخی شود.
سوال: عرضه در سکوهای اینترنتی چرا آنگونه که باید انجام نشده است؟
پالوج: برای رفع نابسامانی بازار چند سیاست در نظر گرفته شد و یکی عرضه مستقیم به وسیله شرکتهای تولید کننده بود که در این زمینه آمار نشان میدهد حدود ۱۰ درصد از لاستیکهای پرمصرف سواری توسط تولید کنندگان به صورت مستقیم عرضه شده است. در شش ماه اول سال ۹ میلیون حلقه توزیع داشتیم که معادل ده درصد است. این عرضه هم از طریق درب کارخانه و هم از طریق وبگاههای اینترنتی بوده است. همان مشکلاتی که در عرضه داریم در سکوهای اینترنتی هم خودش را نشان میدهد.
سوال: همه فروشگاههایی که لاستیک با نرخ مصوب دریافت میکنند در سکوهای اینترنتی عرضه میکنند؟
پالوج: ۲۰ هزار صنف در رسته فروش لاستیک داریم و نظام توزیع ما سال هاست که به این شکل بوده و اگر از مردم بپرسید، اکثر آنها تمایل دارند که به صورت حضوری خرید انجام دهند. از طرفی همه واحدها در سکو حاضر نیستند.
سوال: چه مشکلی وجود دارد که این واحدها در سکوهای اینترنتی حضور ندارند؟
پالوج: این امکان در دسترسی همه واحدهای صنفی داده شده و این امکان برای آنها وجود دارد. قرار است پیشرفتهایی در این زمینه داشته باشیم، اما همانطور که اشاره شد خرید الکترونیک سهم کمی از سبد خرید مردم دارد و در خصوص کالای لاستیک هم این مورد صدق میکند.
سوال: شفافیت در بازار چگونه باید ایجاد شود؟
پالوج: در۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۷ هزار و ۴۰۰ بازرسی از واحدهای تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش لاستیک خودرو داشتیم و حدود ۹۸۰ پرونده تخلف هم در این زمینه ایجاد شده است؛ که این عملکرد ما در مقایسه با پارسال ۲.۵ درصد افزایش داشته است.
سوال: کجای زنجیره تولید مشکل دارد که لاستیک با نرخ دیگری به دست مصرف کننده میرسد؟
پالوج: یکی از موارد این است که سبدهایی که به عوامل تولید داده میشود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این کاهش باعث میشود، دست واحدها نیز برای توزیع محصول بسته باشد که روی بازار اثر منفی میگذارد.
سوال: سامانه جامع تجارت باید به این منتج شود که محصول به چه کسی و با چه کیفیتی رسیده است، این را قبول دارید؟
پالوج: درست است، افراد هر ۶ ماه دو حلقه لاستیک برای هر خودرو میتوانند دریافت کنند. اگر سامانه متمرکزی وجود داشته باشد که اگر کسی دو حلقه لاستیک دریافت کرد و کد ملی آن ثبت شود و دوباره تقاضا نداشته باشد این باعث خواهد شد تقاضای کاذب در بازار مدیریت شود.
سوال: عزمی برای ایجاد این سامانه به منظور شفافیت وجود دارد؟
پالوج: بله، متولی آن سازمان حمایت نیست، اما طبق قانون باید انجام شود.
بعد از ثبت نام در همان مجموعه لاستیک های ماشین را برداشته ونو تحویل بدهد تا از فروش لاستیک در بازار ازاد جلو گیری شود وقیمت های کاذب جمع اوری شود