یک روانشناس گفت: بهترین راه برای افزایش سطح علاقه دانش آموز نسبت به یادگیری و فعالیت‌های مدرسه، فراهم کردن امکانات کسب توفیق در یادگیرنده است.

خانم قربانی روانشناس کودکان و نوجوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معلمان در خصوص ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای انجام تکالیف درسی باید به نکاتی توجه داشته باشند تا بتوانند در طی سال تحصیلی بهترین نتیجه را از دانش آموز خود بگیرند تا در ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان برای انجام تکالیف موثر باشند.

وی گفت: معلم باید با توجه به سن دانش آموز و مقطع تحصیلی او حجم مناسبی از تکالیف را برای آن‌ها در نظر بگیرد به صورتی که تکمیل کردن یک تکلیف به زمانی بیش از یک ساعت نیاز نداشته باشد. معلم به عنوان راهنمای دانش آموز باید در مورد اهمیت انجام تکالیف با دانش آموزان خود صحبت کند.استفاده از یک نوع تکلیف برای تمام دانش آموزان باعث کاهش انگیزه آن‌ها در انجام این تکالیف می‌شود.

قربانی تصریح کرد: بازخورد مناسب از سوی معلم برای دانش آموز بسیار دلنشین است و می‌تواند انگیزه او برای انجام دیگر تکالیف یا کار‌های کلاسی شود. استفاده از تکالیف  در ارزشیابی‌های کلاسی، باعث می‌شود دانش آموز با رغبت بیشتری تکالیف خویش را انجام دهد.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که تکالیف باید حالت بازی داشته باشند که دانش آموز فکر نکند یک واحد درسی باید بگذراند و تکالیف لازم است در حالت یک بازی ساده باشد و البته که در پایان فعالیت بخاطر اینکه یادگیری بهتر انجام شود نظر خواهی از دانش آموزان انجام شود به این علت که دانش آموز در حالت بازی گیر نکند و پیام آن فعالیت را لمس کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار