گرد و غبار قم نتیجه دستکاری‌های غیر اصولی در دریاچه نمک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: دستکاری غیراصولی در دریاچه نمک باعث گسترش کانون‌های گرد و غبار در استان می‌شود.

محمدحسین بازگیر در گفت وگویی با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری معدنی دردریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان، گفت: بر اساس قانون، صدور هرگونه پروانه بهره برداری در عرصه‌های تالابی، باید با هماهنگی و اخذ مجوز از محیط زیست باشد.

وی با اشاره به قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، تخریب غیرقابل جبران تالاب‌ها را ممنوع دانست و گفت: واحد صنعتی بهره بردار بر خلاف ضوابط زیست محیطی اقدام به حفر ترانشه به طول ۱۵ کیلومتر و عرض سه متر در دریاچه و برداشت شورابه کرده‌است که در نهایت منجر به مرگ قطعی دریاچه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ضمن تأکید بر جبران و اصلاح خسارات وارده، از ارجاع درخواست رسمی جهت ابطال مجوز بهره برداری این واحد صنعتی به شورای عالی معادن خبر داد و گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور هرگونه دستکاری در دریاچه نمک که باعث افت سطح آب زیرقشری و از بین رفتن رطوبت خاک شود را عامل گسترش کانون‌های فعال گرد و غبار در منطقه عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه دریاچه نمک و دیگر تالاب‌های استان قم به دلیل قرار گرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده‌ای بوده و باید بسیار مورد توجه قرار بگیرند، تصریح کرد: اراضی پیرامون این دریاچه با قطع حقابه‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون‌های فعال القاء گرد و غبار تبدیل شده‌است.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون‌های فعال ریزگرد‌ها در منطقه تبدیل شده‌است.

تالاب‌های قم میزبان پرندگان مهاجر

مدیرکل حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان قم گفت: با شروع روز‌های سرد سال، تالاب‌های مره و بهشت معصومه و بعضی دیگر از آبگیر‌های استان، تا فصل بهار میزبان دسته‌های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی، کنارآبزی و شکاری هستند.

وی با بیان اینکه وسعت تالاب‌ها در استان قم بیش از چهار برابر میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: این تالاب‌ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تالاب‌های قم همه ساله شاهد حضور حدود ۵۰ هزار قطعه انواع مرغابی، غاز، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، کفچه نوک، گاوچرانک و همچنین انواع عقاب، سارگپه و کرکس مصری است.

وی همچنین از گشت و پایش ویژه یگان حفاظت محیط زیست در تالاب‌های استان قم در فصول پاییز و زمستان به منظور پیشگیری از تخلفات شکار و صید خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ گونه پروانه شکار برای پرندگان آبزی و خشکی زی صادر نمی‌شود و با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این حوزه قاطعانه برخورد می‌شود.

استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار