مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از نبود صنایع فرآوری آنغوزه شیرین در استان و صادرات آن به صورت خام به سایر کشور‌ها خبر داد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی برخوردار از ثروت‌های طبیعی از جمله آنغوزه است، آن هم آنغوزه شیرین که به عنوان مرغوب‌ترین و پرطرفدارترین نوع آنغوزه در جهان شناخته می‌شود که همین موضوع منجر به ارزش اقتصادی این گیاه شده است.

او افزود: رویشگاه خاص آنغوزه در کشور که از نوع باکیفیت‌ترین این گیاه و مطابق استاندارد‌های جهانی است در خراسان جنوبی وجود دارد که در شهرستان‌های طبس، بشرویه، نهبندن و قاینات رشد می‌کند.

نصرآبادی اظهار کرد: آنغوزه در ایران به ۲ نوع تلخ و شیرین تقسیم می‌شود که نوع تلخ آن در استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و فارس برداشت و در خراسان جنوبی آنغوزه شیرین تولید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۹۰ درصد آنغوزه استان به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام و فله‌ای به خارج از کشور صادر می‌شود ادامه داد: امسال ۲۵ هزار کیلوگرم آنغوزه از مراتع خراسان جنوبی برداشت شده که نسبت به پارسال مقداری رشد دارد.

او عنوان کرد: تاکنون برنامه ریزی و اقدام مناسبی برای فرآوری این محصول در داخل کشور انجام نشده است و آنغوزه به صورت خام به وسیله تجار و بیشتر به کشور‌های هند و آلمان صادر می‌شود.

نصرآبادی گفت: فرآوری آنغوزه در افزایش چند برابری ارزش اقتصادی آن تأثیرگذار است که البته سرمایه گذاران بخش خصوصی باید در این زمینه ورود کنند و تاکنون طرح جامعی برای سرمایه گذاری و فرآوری این محصول ارائه نشده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه محصول آنغوزه به ۲ شکل کشته (خشک شده) و شیره جمع آوری و به بازار عرضه می‌شود بیان کرد: شیره و کشته آنغوزه دارای بوی تند و طعم گس و تیزی است و بوی آن به سرعت در اطراف پراکنده می‌شود.

او اظهار کرد: به دلیل کیفیت بالای آنغوزه تولیدی استان هم اکنون هر کیلوگرم شیره آن ۶۵ میلیون ریال و هر کیلوگرم کشته آن ۱۳ میلیون ریال خرید و فروش می‌شود در حالی که آنغوزه برداشتی از مراتع سایر استان‌ها نسبت به آنغوزه شیرین خراسان جنوبی ارزش اقتصادی کمتری دارد.

نصرآبادی افزود: امسال ۲۲ طرح بهره‌برداری آنغوزه از سوی منابع طبیعی با اولویت بهره‌برداران محلی و بومی در شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاینات و نهبندان اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  بیان کرد: مجریان طرح مکلف هستند در محدوده‌ای که برداشت انجام می‌دهند در همان مساحت یا بیشتر از آن طرح کاشت و توسعه آنغوزه را نیز انجام دهند تا شاهد افزایش سطح پوشش این گونه ارزشمند باشیم و از کاهش آن جلوگیری شود.

او میزان اشتغال ایجاد شده در زمینه برداشت محصول آنغوزه در استان را هزار خانوار اعلام کرد و گفت: به دلیل درآمد خوبی که از این محصول به دست می‌آید جوانان نیز به سمت آن جذب شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.