۲۸۰ میلیارد تومان عائد دامداران قاینی می شود

با آزادسازی مراتع قرق شهرستان قائنات، ۲۸۰ میلیارد تومان عاید روستائیان و دامداران این شهرستان می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی قاینات گفت: ۸۲ درصد مساحت این شهرستان معادل ۶۲۶۰۰۰ هکتار را عرصه‌های طبیعی و مرتعی در بر می‌گیرد که سطح وسیعی از آن به دلیل عوامل متعدد ازجمله چرای بی رویه، خشکسالی‌های متوالی و بوته کنی، بشدت تخریب شده بود.

گلی افزود: اداره منابع طبیعی قائنات، در سالیان گذشته تاکنون موفق شده است در بیش از ۴۵ هزار هکتار از این اراضی، عملیات احیاء واصلاح، نهالکاری و بوته کاری و بذرپاشی انجام دهد واین مناطق هرساله تحت عملیات قرق و حفاظت قرار می‌گیرد و در اوایل پاییز با بازگشایی قرق، علوفه آن مورد بهره برداری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی و عشایری با بیش از ۳۰۰ هزار دام قرار می‌گیرد.

وی گفت: در سال جاری با توجه به مقدار کم ریزش‌های جوی در سال گذشته بر اساس برآورد‌های صورت گرفته بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ تن علوفه قابل برداشت در مناطق تحت قرق برای تعلیف دام وجود دارد که میتواند به نوبه خود بخش مهمی از علوفه مورد نیاز دام شهرستان را تأمین کند.

رئیس اداره منابع طبیعی قائنات افزود: ارزش ریالی این مقدار علوفه‌ی قابل چِرا برابر ۲۸۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در این شرایط اقتصادی میتواند کمک بسیار مهمی به مرتعداران وعشایر و جهش در تولیدات دامی باشد.

گلی گفت: مطابق قوانین هرگونه بهره برداری از مراتع باید در قالب پروانه چرای دام صورت گیرد و همچنین سامانه عرفی دامداری بایستی در غالب طرح مرتعداری به مرتعداران واگذار شود.

وی از دامداران و مرتعداران دارای نسق عرفی دامداری خواست هرچه سریعتر نسبت به پرداخت عوارض و تمدید پروانه‌های چرا دام خود اقدام کنند چرا که هرگونه بهره برداری از مراتع بدون پروانه چرا تخلف و جرم محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی قائنات از دامدارانی که برای تمدید پروانه‌های چرا خود در مهلت قانونی اقدام نکرده اند خواست بدون مجوز از مراتع بهره برداری نکنند و از همه مرتعداران نیز خواست عوارض تمدید پروانه‌های مرتعداری ودریافت پروانه چرا موقت مراتع قرق را به موقع پرداخت کنند.

برچسب ها: مراتع ، قرق ، ازادسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.