انتشار خبرهایی مبنی بر احتکار خودرو توسط خودروسازان باعث شده یک بار دیگر عملکرد خودروسازان داخلی بر سر زبانها بیفتد. خبر احتکار خودرو در شرایطی منتشر شده که قیمتها کاهشی شده و احتکار، شیوهای برای جلوگیری از ارزان شدن نرخ خودرو است تا خودروسازان سود خود را از فروش یک خودرو به صورت تمام و کمال ببرند.
خودروسازان قبل از اینکه خبر احتکار خودروهایشان در شهرهای مختلف منتشر شود در حالت عادی با خلف وعدههای بسیار، گران کردن نامتعارف قیمتها و همچنین گرفتن مالیات خودرو از مشتری اقدام به تحویل خودرو میکردند.
احتکار خودرو در حالی است که روز به روز از کیفیت خودروها کاسته میشود و در عوض قیمتها افزایش مییابد البته خودروسازان از آنجایی که میبینند مردم بدون توجه به قیمتهای کاذب اقدام به خرید خودرو میکنند همواره در گران کردن، بیکیفیتتر کردن خودروها و دیر تحویل دادن به مشتریان موفق بودهاند لذا اگر مردم از خرید خودرو با شرایط مطروحه خوددداری میکردند هیچ گاه برای یک پراید مجبور به پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان نبودند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انتشار خبر احتکار خودرو اعلام کرد دپوی خودرو توسط برخی شرکتهای خودروساز صحت ندارد، اما بر اساس گزارش رسمی که شرکت سایپا به بورس ارائه داده، این شرکت در ۵ ماه نخست امسال ۱۲ هزار خودروی تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده است.
یکی از دلایل استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت عملکرد خودروسازان بود، اما پس از استیضاح وی در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اتفاق خاصی برای ساماندهی بازار خودرو رخ نداده است.
فتحالله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتکار خودرو توسط خودروسازان گفت: همواره به نحوه تولید، توزیع، فروش و خدمات خودرو نقد داشتم و این حق مردم نیست که خودروسازان چنین رفتاری داشته باشند.
وی ادامه داد: الان گرفتن خودرو به یک معادله چتدمجهولی تبدیل شده است، چون یک روز میگویند فلان سامانه را درست کردیم و یک روز دیگر میگویند فلان سامانه را حذف و سامانه دیگری جای آن گذاشتیم سپس میگویند فلان قطعه را نداریم لذا خودروسازان دارند با روح و روان مردم بازی میکنند.
نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس اضافه کرد: خودرو وسیلهای برای آرامش مردم است نه اینکه برای گرفتن خودرو آرامش مردم بهم بخورد.
توسلی اظهار کرد: کسی که میخواهد خودرو بگیرد از لحاظ قیمت یک گرفتاری دارد و آن کسی هم که خودرو را گرفته از لحاظ کیفیت مشکلات دیگری دارد و این در شان مردم کشورمان نیست.
وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا بازار خودرو به این شکلی که در کشور ما است، نیست. برای واردات خودرو قانون تصویب میکنیم، اما انجام نمیشود؛ معاون اول رئیس جمهور از گمرک بازدید میکند و دستور میدهد که خودروهای دپو شده را ترخیص کنند که آن هم انجام نمیشود؛ خودروساز تولیداتش را در انبارها و پارکینگهایش نگهداری میکند و با اینکه نیاز جامعه هم هست، اما آنها را به بازار تزریق نمیکند لذا چه چیزی این وسط وجود دارد و چه دستهایی در پشت پرده وجود دارند که اجازه نمیدهند بازار خودرو به ثبات برسد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اینکه خودروساز، خودروها را احتکار میکند با احتکار گندم هیچ فرقی ندارد، چون یکی از نیازهای مردم را احتکار کرده تا قیمتش را بالا ببرد.
نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس گفت: خیلی از کشتهشدگان حوادث رانندگی به دلیل کیفیت پایین خودروها جان خود را از دست میدهند. چندوقت پیش در حوزه انتخابیه بنده یک خانواده هفت نفره در ماشین له شدند لذا خودروسازی که خودروی بیکیفیت تحویل مردم میدهد باید جریمه ساخت این خودروی بیکیفیت را بدهد.
توسلی اظهار کرد: مجلس بر سر خودرو، وزیر سابق صمت را استیضاح کرد، اما متوجه نمیشوم چه قدرتی پشت خودروسازها وجود دارد که نه به حرف مجلس و نه به حرف دولت گوش نمیدهند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ما به عنوان نماینده مجلس از ابزارهای قانونی خود استفاده میکنیم و اگر تخلفات خودروسازها ادامه یابد هیچ بعید نیست که نمایندههای مجلس دست به استیضاح وزیر صمت بزنند.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار خودرو به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سامانههایی که برای توزیع خودرو تعریف کردهاند کارآمدی خود را از دست داده لذا اگر با همان سامانهها کار کنیم و نظارتی هم بر روی توزیع خودرو نباشد دچار مشکل خواهیم شد.
وی اظهار کرد: خیلی از افرادی که خودرو به نامشان درآمده و پول هم واریز کردند متاسفانه خودرو را دریافت نکردند لذا اگر خودروسازان بخواهند در شرایط فعلی انبارداری کنند و دپوی خودروهایشان را افزایش دهند تا در آینده قیمتها افزایش پیدا کند کار ناصوابی میکنند و وزارت صمت باید رسیدگی جدی به این امر داشته باشد.
جوکار بیان کرد: از وزیر صمت تشکر میکنم که میخواهد اصلاحات لازم را در توزیع خودرو انجام دهد، اما نظارت کامل بر موضوع خودرو برعهده وزارت صمت است که از این وزارتخانه درخواست داریم سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد.
اصلا خبری از نظارت نیست و همش وعده
اصلا خبری از نظارت نیست و همش وعده
آخه واقعا از انصاف به دوره، لطفا پیگیری کنید
خودروهایی پاک برای شهرهایی پاک و مردمانی تندرست
قیمت ساینا s رو تو دوهته 53تمن بردین بالا
یعنی یه کارمند ایرانی از اول سال هیچ هزینه ای نکرده باشه اندازه ی افزایش قیمت ضعیف ترین خودرو این مملکت درامد نداشته .
تورو خدا یه کاری کنید
الان میگن حمل نیست
کلا برا همه مردم روشن شده دلال اصلی و مقصر تنش بازار این چند سال کیا بودند
عدم هدایت صحیح این نقدینگی ها علت اصلی این آشفتگی هاست این نقدینگی ها به هر عرصه ای که وارد شود چون سیلی ویرانگر است!!!!
تنها صنعت ضعیف ما خودروسازی است که هیچ مردی تا کنون جرات اصلاح آن ا نداشته است
این کشور باید پر شود از قطبهای خودروسازی به گونه آیی که تولید بقدری باشد که هیچ فردی در صف و نوبت و انتظار دریافت خودرو نباشد
خودروهای پاک تمام برقی نتنها زیانی ندارند که سرشار از سود و منفعت برای کشور ما و یا هر کشور دیگری هستند
واردات هم باید بصورت گسترده و دهها ملیونی باشد
خودروهایی با استهلاک کمتر ،انرژی و سوختی پاکتر ،بدون روغنریزی ،بدون آلایندگی و همپا و هم توان و با قدرت و پیمایش خودروهای بنزینی .
آینده پاک و خودرو پاک از آن ماست اگر همه بخواهیم
این دوتا تیتر بهتری است برای این خبر