افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان درست یا غلط؟

پس از ١٣ سال عملیات اجرایی آزادراه شیراز–اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراهی کشور قرار است، شش قطعه پرماجرا زیر بار ترافیک برود.

آزادراه شیراز - اصفهان عمری ۱۳ ساله دارد و با وجود برنامه‌ریزی چندباره قرار است روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه سال جاری با حضور ابراهیم رئیسی جمهور به بهره‌برداری برسد؛ پروژه‌ای که تا ۲۱۱ کیلومتری و در شش قطعه پرماجرا قرار است زیر بار ترافیک برود.

این پروژه که از ابتدا به دلیل عدم تزریق به موقع اعتبارات و طراحی‌های نامناسب بسیار کند پیش رفت، در زمان بهره‌برداری هم با مشکلاتی همراهست.

این پروژه ابتدا با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح آغاز شد، اما در ادامه با درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ورود شرکت عمران شهر جدید صدرا به این پروژه و موافقت کمیسیون امور زیربنایی دولت با این درخواست، شرکت عمران صدرا عملا به عنوان یکی از تامین کنندگان مالی وارد عرصه شد.

اگرچه بسیاری از مسئولان خود به مشکلات فعلی آزادراه واقف هستند، اما اصرار مدیران ارشد فارس چشم بر واقعیات بسته نگه داشته و به عنوان پروژه شاخص قابل افتتاح در سفر پیش روی رئیس جمهور مطرح شده است.

اختلاف نظر‌ها بر سر افتتاح این پروژه، حتی شهروندان را هم نگران کرده، نگرانی از نداشتن دوربین و کنترل سرعت مطمئنه، نبود روشنایی مناسب و‌...

به نظر می‌رسید ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه که جزو پروژه‌های استراتژیک محسوب می‌شود باید با همت و جدیت بیشتری انجام می‌شد، اما ظاهرا اقدامات نمایشی راه را بر واقعیات تنگ‌تر کرده و همچنان اصرار برای افتتاح آن، اولویت مدیر ارشد فارس است.

پیشینه وعده‌های مسئولان برای افتتاح فاز به فاز یا کامل آزادراه شیراز-اصفهان، به قبل از سال ۱۴۰۰ می‌رسد؛ وعده‌هایی که آخرین آن مربوط به چند ماه قبل بود و همه آن‌ها بی سرانجام ماند؟! اما اکنون به بهره‌برداری می‌رسد در حالی‌که همچنان نیمه کاره است.

خیرالله خادمی، معاون وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که زمان پایان این پروژه را سال ۱۳۹۹ اعلام کرد، اما این کار به سرانجام نرسید و حتی سال گذشته هم در مقاطعی، چه از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- و چه از سوی خادمی اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به بهره‌برداری می‌رسد، اما باز هم این وعده عملی نشد.

تامین سلامت مردم شرط اصلی افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان/ افتتاح با حضور رئیس جمهور

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس با اشاره به تاخیر‌های ایجاد شده در افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان، گفت: علت این تاخیر‌ها این است که خط قرمز ما در افتتاح این پروژه سلامت و ایمنی مردم و بهره برداران از این پروژه است.

او در ادامه از افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان‌ به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور همزمان با سفر رئیس‌جمهور به فارس در ۶ قطعه خبر داد و گفت: آزادراه شامل هفت قطعه اجرایی است و قطعه هشت نیز در دست صدور مجوز تشریفات قرار دارد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه اتصال اصفهان به شیراز از طریق آزادراه و از قطعه حدفاصل ایزدخواست به شهرضا آغاز می‌شود، گفت: طول کل این پروژه ۲۲۶ کیلومتر است که اکنون ۲۱۱ کیلومتر آن در سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیئت دولت به فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

ایمانیه با بیان اینکه هم‌اینک ۶ قطعه قابل افتتاح دارای ۹۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی است، خاطرنشان کرد: این ۶ قطعه دو ساعت فاصله اصفهان به شیراز را کوتاه می‌کند و ۱۳۰ کیلومتر مسافت را کاهش می‌دهد. 

آزادراه شیراز – اصفهان، دارای بالاترین استاندارد ایمنی کشور

یکم مهرماه امسال نیز خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به صراحت اعلام و تاکید کرد که آزادراه شیراز – اصفهان دارای بالاترین استاندارد ایمنی کشور و دنیا است و پیش بینی ما این است که، آزادراه شیراز – اصفهان نسبت به محور فعلی شیراز – اصفهان کاهش شدید تصادفات جاده‌ای را خواهد داشت و رانندگان می‌توانند با ایمنی کامل در این مسیر تردد کنند.

خادمی ادامه داد: هم اینک تمام مبلمان جاده‌ای نصب شده در طول مسیر و خط کشی‌های آن انجام شده و استان فارس و به ویژه شهر شیراز برای مهمترین اتفاق حمل و نقلی خود یعنی بهره برداری از طولانی‌ترین آزادراه کشور آماده می‌شود.

 علیزاده: دولت بهتر است زمینه افتتاح ایمن و اصولی پروژه را مهیا کند‌

نماینده مردم سپیدان و بیضاء یکی از مخالفان بوده که اواخر آذرماه سال گذشته و به دنبال طرح دیدگاه‌هایی در خصوص افتتاح نوروزی آزادراه شیراز-اصفهان، تعجیل را جایز ندانسته بود.

محسن علیزاده در آن زمان با اشاره به اینکه مسئولان ارشد فارس و نمایندگان این استان در مجلس، برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این آزادراه و تخصیص اعتبارات لازم، پیگیری‌های مستمری داشته‌اند، گفته بود: از آنجا که رویکرد افتتاح چنین پروژه‌هایی، خدمت رسانی همراه با آرامش و امنیت است، باید مطمئن شویم افتتاح این پروژه با حداقل مشکلات انجام خواهد شد.

او گفته بود: تلاش برخی، برای افتتاح عجولانه آزادراه شیراز-اصفهان، بدون رفع مشکلات موجود به خصوص نهایی کردن قطعه هفتم و حل مشکل ترافیک ورودی آزادراه، اقدامی اشتباه است و به عنوان نماینده مردم مجدد تاکید می کنم، مخالف افتتاح آن به صورت فعلی و بدون در نظر گرفتن ایمنی و سلامتی تردد کنندگان در این مسیر هستم.

علیزاده، با بیان اینکه در این مدت تلاش و رایزنی فراوانی برای تامین و تخصیص اعتبار لازم با هدف تسریع در افتتاح آزادراه انجام داده است، یادآور شد: یکی از مسائلی که بارها در بازدیدهای صورت گرفته وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارت‌خانه تاکید کرده ایم، توجه به تکمیل کامل آزاد راه، پیش بینی موارد اقامتی و رفاهی مردم در این مسیر و به خصوص حل مشکل ترافیک ورودی آزاد راه از شیراز است که تاکنون اقدام مؤثری برای رفع این موانع انجام نشده است.

او، با اشاره به عدم تکمیل کمربندی شمالی شیراز برای اتصال به آزاد راه و طرح های مطرح شده برای ایجاد انحراف در این مسیر و استفاده از راه های روستایی در شهرستان بیضاء به صورت موقت و غیر اصولی، تاکید کرد: ایجاد راه انحرافی در بین روستاها در کمربندی شمالی شیراز، از محور لپویی به سمت تنگ خیاره، کار بسیار اشتباهی است که می تواند جان مردم را به خطر بیندازد.

علیزاده با بیان اینکه انتظار داریم پروژه مورد نظر به صورت صحیح و کامل اجرا شود، اظهار داشت: دولت، باید به گونه ای برنامه ریزی کند که همه قطعه ها و همچنین مسیرهای کمربندی برای دسترسی به آزادراه به‌ صورت کامل و اصولی افتتاح و به بهره برداری برسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افتتاح ناقص و دارای ایرادهای فنی موجود که بازی با جان و سلامتی مردم است را هرگز نخواهیم پذیرفت.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت و مسؤولان اجرایی در استان فارس بهتر است برای تامین اعتبار لازم و تکمیل هر چه سریع تر همه قطعه های آزاد راه، تدبیر لازم را اندیشیده و با تلاش بیشتر برای رفع مشکلات موجود آزاد راه، زمینه افتتاح ایمن و اصولی آن را مهیا کنند‌ و از مطرح کردن پیشنهادهایی برای افتتاح ناقص آزادراه اجتناب کنند.

پنجم اردیبهشت امسال، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود با تعجیل نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نباید پروژه آزادراه شیراز-اصفهان را قبل از کامل شدن تمام قطعات و عجولانه افتتاح کرد.

 افتتاح آزادراه شیراز اصفهان بدون تکمیل قطعه ۷، اشتباهی محرز و خطایی بزرگ است

عزیزی همچنین در چهارم تیرماه امسال نیز در جلسه بررسی وضعیت آزادراه شیراز اصفهان که با حضور نماینده وزارت دفاع و مسئولان ارشد استان فارس برگزار شد، اعلام کرد که افتتاح آزادراه شیراز اصفهان بدون تکمیل قطعه ۷ را بی معناست! و تاکید کرد که مردم انتظار دارند هر پروژه‌ای به شکل کامل افتتاح شود.

عزیزی تعجیل در افتتاح این پروژه بدون تکمیل قطعه ۷ را اشتباهی محرز و خطایی بزرگ برشمرد و گفت: ضمن تشکر از مسوولان وزارت دفاع که برای تکمیل آزادراه، عزمی جدی دارند، باید این واقعیت را بپذیریم که تعجیل در افتتاح این پروژه بدون رعایت استاندارد‌های لازم، خطرات بسیاری را متوجه مردم می‌کند.

او افزود: ما می‌توانیم در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان فارس، آزادراه شیراز اصفهان را افتتاح تا آن را به نام خود ثبت کنیم؛ اما به چه قیمتی؟ به قیمت جان مردم؟! به اعتقاد بنده این کار بی معنا است.

عزیزی تصریح کرد: قطعه ۷ آزادراه شیراز اصفهان حتما باید با رعایت استاندارد‌های آن همچون علائم راهنمایی و رانندگی، گاردریل ها، روشنایی و هر آنچه برای ایمنی یک جاده نیاز است، تکمیل شود تا بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیران استان نیز در افتتاح این پروژه نباید عجله کرده و فکر کنند این کار به سودمند است چراکه حفظ جان مردم در اولویت است نه یک افتتاح نمایشی برای دلخوشی.

عزیزی با بیان اینکه هشدارا‌های لازم را در خصوص افتتاح عجولانه این آزادراه به مسئولان گوشزد کرده ایم، گفت: مردم یک آزادراه ایمن و استاندارد با ورودی مناسب به شهر شیراز، انتظار دارند و این خواسته برحقی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نوبر بارانی
۲۰:۳۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
چیکار کلنگ زنی دارید، چیزی که مهمه اینه که این پروژه هنوز تکمیل نیس ورودی اون ازسمت شیراز بسیار فاجعه هس، جاده دوطرفه، شلوغ همش تریلی، سبقت غیر مجاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۲۱ مهر ۱۴۰۲
آزادراه تبریز مرند بازرگان تکمیل کنید تا از تهران به شکل آزادراهی به ترکیه و اروپا متصل بشیم
این پروژه ملی به باد فراموشی سپرده شده
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قرارگاه خاتم انبیا و وزارت راه شهرسازی باید برای تکمیل این مسیر بین المللی ورود پیدا کنند چراکه بدون کمک این ارگان ها تکمیل این مسیر امکان پذیر نیست

جاده فعلی تبریز مرند بازرگان خیلی خطرناک و باریک هست و خیلی ها در این مسیر کشته شدند
در این جاده مهم و بین المللی و ترانزیتی ، هر دقیقه خودروهای ترانزیتی رفت و آمد می کنند
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
حالا چرا درست یا غلط نکن افتتاح نمیش
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
بیش از ۹۰ درصد از اجرای این پروژه در دولت‌های قبلی انجام شده و طبیعتاً به همین میزان اعتبار تخصیص داده شده است. دولت نباید این پروژه را به عنوان دستاورد برای خودش مصادره کند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۲۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
iq اینکه کلنگ اون 13 سال پیش خورده با اینکه تو دولتهای قبل انجام شده خیلی فرق میکنه.مطمئن باش اگه 90 درصد اون تو دولت قبلی انجام شده بود، اون رو افتتاح میکرد و 10 کیلومتر باقیمانده رو این دولت افتتاح میکرد...
پس که شبکه های بیگانه رو تماشا میکنی عادت کردی به تحلیلهای آبکی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۰۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
یادی کتیم از مهندس علی نیکزاد، وزیر توانمند دولت احمدی نژاد که بنیان اجرای این آزادراه را بنا نهاد. زیباست که به هنگام افتتاح در همه عرصه‌ها و پروژه‌ها از مدیران قبلی دعوت شود و حضور داشته باشند، و این به منش و اخلاق یک مدیر مسلمان نزدبک‌تر است و موجب رضایت ملی می‌شود.
آخرین اخبار