سمیه شیخی کتابدار کتابخانه عمومی مدرس نگور گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزش سوزن دوزی در کتابخانه برای بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل خانگی ایجاد کرده ایم.

  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان، سمیه شیخی کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدرس شهرستان دشتیاری گفت: با شنیدن درد دل اعضای کتابخانه و شکایت آن‌ها از بیکاری، وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها و نبود مرکز فنی حرفه‌ای و سایر موسسه‌های حرفه آموزی و کاریابی در شهرستان و از طرفی با توجه به اینکه هنر سوزن دوزی در استان علاقمندان زیادی دارد و اعضا کم و بیش با آن آشنا بودند، همچنین با توجه به رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌ها در حمایت از کسب و کار‌های کوچک، تصمیم گرفتم با برگزاری کارگاه‌های سوزن دوزی در کتابخانه در خدمت مردم عزیز شهرستان باشم.

شیخی افزود: در ابتدا برای بیش از صد نفر دوره برگزار کردیم که در حال حاضر به صورت انفرادی کار می‌کنندو بعلاوه، یک تیم ۳۰ نفره در شهر نگور و یک تیم ۲۴ نفره در روستای کرمبل خداداد، به صورت گروهی فعالیت می‌کنند که اعضای کتابخانه و مادرانشان عضو این گروه‌ها هستند.

ایجاد اشتغال خانگی برای بیش از ۱۰۰ نفر در کتابخانه

وی در خصوص روند ایجاد این کسب و کار گفت: پس از تشکیل گروه خودیار در کتابخانه و اعضای سبد سیار کتاب در روستای کرمبل خداداد، صندوق خرد محلی را راه اندازی و دوره‌های آموزشی کار گروهی، ماسک دوزی، مانتو دوزی، سوزن دوزی، بنارسی دوزی و تپه زنی را برگزار کردیم و سپس برای عرضه محصولات، نسبت به کرایه یک مکان و خرید تجهیزات اقدام کرده و تولیدات اعضا و کارورزان را به فروش میرسانیم.

ایجاد اشتغال خانگی برای بیش از ۱۰۰ نفر در کتابخانه

شیخی با تشکر از بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان، مرکز فنی حرفه‌ای چابهار، که با کمک‌های مالی و آموزشی در این راه همکاری داشته اند، گفت: کمیته امداد امام (ره) شهرستان دشتیاری نیز با برگزاری دوره‌های آموزش و اعطای تسهیلات بانکی به اعضا مدد رسان ما بودند.

مسئول کتابخانه عمومی شهید مدرس در خصوص عرضه محصولات در خارج از شهرستان گفت: سعی داریم با بالا بردن سطح کیفیت محصولات بیشترین فروش را در منطقه انجام می‌دهیم.

شیخی در پایان در خصوص محصولات تولید شده در این کارگاه گفت: صفر تا صد دوخت یک لباس زنانه محلی (تپه زنی، سوزندوزی، مانتو، کریشی و وصل کردن) را انجام می‌دهیم و همچنین محصولاتی مثل دستبند، گوشواره، کوسن، رومیزی، زیرلیوانی، جاکلیدی و شال سوزندوزی شده تولید می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار