سید علیاصغر رفاهی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در شهریورماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیقتر و بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر دراین ادارهی کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام میکند.
وی افزود: در خصوص مراجعان حضوری، نتیجه نامهنگاریها به استان دریافت و در خصوص مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخهایی که از استانها به این ادارهی کل ارسال میشود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیهشده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در شهریورماه ۱۴۰۲ برای ۴ هزار و ۱۸۴ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکسشده است.
رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بهصورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.
وی بیان کرد: بهمنظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفتهشده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجامشده در خصوص درخواستهای خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در شهریور مجموعاً تعداد ۲۷۴ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۷۱۹ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرارشده و شماره و تاریخنامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلامشده است.
رفاهی ادامه داد: در ماههای اخیر و در پی همکاریهای گستردهی مراجع قضایی (بهویژه شهرستانها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی در خصوص ارجاعات سامع، بهطور مرتب پاسخهای متعددی در خصوص درخواستهای مردمی از این مراجع دریافت میشود که این پاسخها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده میشود.
وی بیان کرد: در شهریور ۱۴۰۲ تعداد ۵ هزار و ۲۰۵ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شد که در مقایسه با ماهِ پیشین (با تعداد ۴۹۶۱ مورد) نشانگرِ افزایش ۵ درصدی موارد ثبتشده در تارنما است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: تعداد درخواستها بر اساس موضوعات قضایی در سامانه سامع، ۱ هزار و ۶۳۳ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۶۶۳ موردانتقاد از فرایند دادرسی، ۱۸۴ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۳۱۰ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۱۹۱ مورد درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، ۳۲۶ مورد اطاله دادرسی، ۳۴۴ مورد دریافت گزارش، ۲۰۷ موردانتقاد به نحوه اجرای آرا، ۱۵۳ موردانتقاد به رفتار و عملکرد، ۳۹ مورد مباحث تولید، ۱ مورد درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری و ۱ هزار و ۱۵۴ مورد سایر موضوعات قضایی «درخواستهای ساده» است.
رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواستهای مردمی ثبتشده در سامانه سامع گفت: ۳۶۶ مورد ثبت اولیه، ۷۵۹ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و...، ۲۳۴ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۱ هزار و ۷۳ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و ۲ هزار و ۷۷۳ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت میشوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمعکنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقاتها مراجعه میکنند.
رفاهی، بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵۵۳ نفر، معاون مدیرکل ۱۱۶ نفر، اداره ارتباطات و ملاقاتها ۷۵ نفر، اداره بررسی و ارشاد قضایی ۱۱۲ نفر که درمجموع ۸۵۶ نفر ملاقات شدهاند.