تفکیک آب شرب شهر‌های شمالی اردبیل در اولویت قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی شهر‌های شمالی استان در مرحله تکمیل مطالعات و آماده اجرا است.

علی حیدری اناری در جلسه بررسی چالش‌های بهره‌برداری و توسعه منابع آب مغان که با حضور معاون وزیر نیرو در پارس‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: در کنار تفکیک آب شرب شهر‌های شمالی استان، سعی ما بر این است تا از محل اعتبارات تنش آبی برای اجرایی شدن پروژه‌های آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها منابع مورد نیاز تخصیص پیدا کند.

او عمده مشکل را در شمال استان بحث لاینینگ کانال اصلی مغان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه آب شهر‌های شمالی استان از طریق کانال مغان تأمین می‌شود، ضروری است تا عملیات لاینینگ به عنوان یک اولویت اصلی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا در سفر به شهر‌های شمالی استان از پروژه توسعه پست مغان و تأمین برق شبکه خداآفرین بازدید کردند که ظرفیت این شبکه ۳۶۰ مگاوات است که در فاز نخست ۱۵۰ مگاوات آن برای تأمین برق مورد نیاز این شبکه به ظرفیت ۳۷ هزار هکتار تأمین و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حیدری اناری افزود: در شمال استان اردبیل ۲.۲ دهم میلیارد متر مکعب آب سطحی داریم که عمده این آب‌ها از طریق رود ارس و شبکه خداآفرین و آب‌های جاری منطقه تأمین می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برنامه مدون برای کشت و زرع مغان تدوین شده تا با توسعه کشت پاییزه و کاهش کشت بهاره بتوانیم آب مورد نیاز را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: شبکه خداآفرین به طول ۹۲ کیلومتر در قالب کانال اصلی و چهار ناحیه عمرانی در حال اجرا است که در ابتدا قرار بود ۶۲ هزار هکتار، اما در شرایط کنونی در ۳۷ هزار هکتار تأمین منابع آب و توسعه کشت و زرع آبی برنامه ریزی را شاهد هستیم.

حیدری بیان کرد: در ۲ سال اخیر سعی کردیم تا ۱۱۰ قرارداد بلاتکلیف را ساماندهی کرده و پنج هزار و ۱۰۰ فقره صورت مجالس را ابلاغ کنیم.

او در ادامه سخنان خود یادآور شد: ۹۰۰ قرارداد بلاتکلیف به سر و سامان رسیده و سعی بر این بوده تا این پروژه با تخصیص یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع به نقطه تکمیل و بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: در سال‌های اخیر سعی بر تکمیل پایاب سد خداآفرین و شبکه مورد نظر از طریق تخصیص اعتبارات مرزی بوده که با عنایت مقام معظم رهبری تزریق این منابع را برای این پروژه و مراحل تکمیلی آن شاهد هستیم.

حیدری اناری به موضوع مهندسی ارزش با استفاده از ظرفیت آب منطقه‌ای استان اشاره کرد و گفت: با اولویت مهندسی ارزش و تغییری که در طراحی و هزینه‌کرد پروژه‌ها انجام شده ۲۱۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی منابع را شاهد هستیم.

او بهره‌برداری از ایستگاه سربند و آبگیری سد عمارت را از دیگر اقدامات ارزشمند آب منطقه‌ای اعلام کرد و افزود: امیدواریم با رعایت الگوی کشت و مدیریت منابع آب بتوانیم نارسایی‌ها و دغدغه‌های گذشته را برطرف کنیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: معاون وزیر نیرو در کنار بازدید از توسعه پست مغان و تأمین برق شبکه خداآفرین، در جلسه‌ای پای صحبت‌های فرمانداران شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز نشست و بیشتر با دغدغه آن‌ها در حوزه تأمین آب شرب و تکمیل طرح‌های فاضلاب قرار گرفت و مقرر شد تا با پیگیری هفته آینده و تخصیص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان منابع پیشنهادی، زمینه حل دغدغه‌ها و مشکلات شهرستان‌های شمال استان در این حوزه فراهم آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.