حال و روز اتوبوسهای تهران این روزها بیشتر از هر زمان دیگر برای شهروندان تهرانی اهمیت دارد، زیرا با توجه به آغاز سال تحصیلی طبیعتا برخی از مردم برای تردد خود و فرزندشان از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند؛ حمل و نقل عمومی که مدت زیادی است دچار بیماری شده و هر مسئولی هم که سرکار میآید برای آن نسخهای تجویز میکند، اما در آخر نتیجه آنطور که باید باشد نیست و گلهها و نارضایتیهای شهروندان پایتخت هم درباره ابن معضل تمامی ندارد!
با این حال این بار مدیریت شهری دوره ششم خلاقیت به خرج داده و از طرحی تحت عنوان «اتوبوس مدرسه» رونمایی کرده، این طرح چیست؟ بسیار ساده و شاید بیشتر یک کار نمایشی! ۲۲ شهریور امسال بود که مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد که در ۲۰ خط سطح شهر اتوبوسهایی با عنوان «اتوبوس مدرسه» فعالیت خواهند داشت که این اتوبوسها در ساعات شروع و پایان کار مدارس به ایستگاههای مشخص شده (مراکز آموزشی معینی) اعزام و آماده جابجایی دانش آموزان و ارائه خدمات خواهندبود.
این اقدام شاید در ظاهر، اقدام بسیار خلاقانه و خوبی باشد، اما اگر بخواهیم دقیقتر به آن نگاه کنیم متوجه میشویم که شاید تاثیر آنچنانی در حمل و نقل عمومی ما نداشته باشد و از همه مهمتر اینکه در تامین و تهیه اتوبوس مدرسه با ویژگیها و استانداردهای لازم، ظرفیتی در تهران وجود ندارد، زیرا مدیریت شهری در حالت فعلی، اتوبوسهای عادی برای تردد شهروندان را نمیتواند به درستی تامین کند چه برسد به اینکه به طور خاص اتوبوسهایی را به دانش آموزان اختصاص داد!
البته در حل حاضر که بیست و چند روز از مهرماه میگذرد، مشاهدات میدانی حاکی از این است که این اتوبوسهای مدرسه آنچنان در شهر ظاهر نمیشوند و انگار واقعا وجود ندارند! در این راستا با مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مجددا گفتگو کردیم، او به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت که تعداد اتوبوسهای مدرسه زیاد نیست و اگر ناوگان حمل و نقل عمومی ما تقویت شود، میتوان اتوبوسهای مدرسه را افزایش داد همچنین تا به امروز استقبال از این اتوبوسها خوب بوده و تا اطلاع ثانوی هم فعالیت دارند.
در مقابل سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نظر دیگری دارد! او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که این اتوبوسهای مدرسه اصلا به مدل ترافیکی تهران نمیخورند، زیرا شهر تهران ظرفیت مناسبی برای حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس ندارد و چنین اقدامی بیشتر قصد دارد به جنبه روانی بپردازد و تحت تاثیر قرار دارد همچنین باید گفت که اتوبوسهای مدرسه در میزان ترافیک و... هم تاثیری ندارد! اگر اتوبوس به اندازه کافی وجود دارد پس به تمام اقشار جامعه چنین اتوبوسهایی تعلق گیرد.
نکته جالب و اساسی همین است! اگر شهرداری می تواند اتوبوس هایی را مخصوص دانش آموزان وارد خطوط کند و کمک حال سرویس مدارس باشد، چرا فکری برای تمام شهروندان پایتخت نمی کند؟! بهتر نیست با توجه به افزایش مسافر و جمعیت به تعداد اتوبوس های بی آرتی اضافه شود؟ وقتی می گوییم افزایش جمعیت یعنی تعداد مسافر به حدی است که گاهی افراد میان جمعیت دچار آسیب می شوند و یا در مواردی اشیاء همراه خود را گم می کنند! اما با این حال یا اتوبوسی نیست یا اگر هم باشد خراب و دچار مشکل است! در واکنش به این موضوع مهدی چمران رییس شورای شهر تهران می گوید که مردم باید در صف بایستند تا به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کنند، چند روز دیگر آلودگی و وارونگی هوا پیش می آید و بحث سالهای قبل تکرار می شود. باید ببینیم کشورهای دیگر چه کردند. در پکن می بینیم سوخت اصلاح شده و وضعیت وسایل حمل و نقل عمومی بهبود پیدا کرده است همچنین ما فشار وارد خواهیم کرد که اتوبوسسازان دستگاههایی را که قول داده بودند، تأمین کنند.
افزون بر این؛ متاسفانه تا به امروز این مدل دغدغه مندی مدیران شهری و دلسوزیشان برای مردم، نتیجه ای جز تیتر شدن رسانه ها نداشته و باز روز از نو و روزی از نو...! توقع شهروندان از مدیریت شهری دوره ششم این است که به جای اجرای طرح هایی که فقط رنگ لعاب کارنامه کاریشان را زیا می کند، تدابیری مناسب و چهارچوب دار برای بحث حمل و نقل عمومی بیاندیشند زیرا اقدامات نمایشی و زرق و برق دار؛ معضل را به جایی ختم نمی کند! امید است که به زودی شاهد بهبود وضعیت اتوبوس های پایتخت و البته گزارش کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از اجرای طرح اتوبوس مدرسه باشیم!
با محدود کردن خودرو های عمومی مثل یک طرفه کردن یا پارک ممنوع میشه جایگاه خودرو ها رو به اتوبوس داد!
شهر باید جای خودرو محور به پیاده محور و دوچرخه و حمل و نقل همگانی بده!
کاش سواد و خلاقیت داشتند!