معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا ۱۵ مهرماه امسال در بنادر مالکیتی و حاکمیتی کشور ۱۲۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۵۷۸ تن کالا تخلیه و بارگیری شده است.

علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی اظهار کرد: شاهد رشد ۴ درصدی در بخش عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی کشور طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم، گفت: خوشبختانه موارد طراحی و برنامه ریزی شده در حوزه دریایی و بندری به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید شاهد تحول در بخش تامین تجهیزات بندری باشیم و تامین تجیزات استراتژیک بندری در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

صفایی با اشاره به اینکه همواره در کشور بر حسب تجارت دریابرد کشور، برنامه ریزی صورت گرفته است، عنوان کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر حرکت مسئولان با مقوله دریا است و هیچ زمانی ایشان و رییس جمهور تا این حد به مقوله دریا نپرداخته اند و انصافا وزیر راه و شهرسازی نیز نگاهی راهبردی و استراتژیک به حوزه اقتصاد دریا دارند.

وی همچنین به اهمیت تصویب برنامه هفتم به منظور اجرای احکام مرتبط با اقتصاد دریامحور اشاره و عنوان کرد: احکام مرتبط با اقتصاد دریامحور در برنامه پنج ساله هفتم، نقش راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی را تعیین می‌کند و این احکام صرفا مربوط به مباحث بندری و دریایی نیست و مباحث کلان نظام را شامل می‌شود و تحت عنوان اقتصاد دریاپایه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوب شده است.

معاون وزیر راه افزود: در این صورت کارکرد عظیمی در حوزه اقتصاد دریامحور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف می‌شود و نگاه راهبردی از سوی این سازمان شکل می‌گیرد و با تصویب برنامه هفتم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی شاهد پرواز بلند سازمان بنادر در زمینه اقتصاد دریامحور خواهیم بود.

بنادر چشمه بار و مهم‌ترین نقطه کریدور‌ها هستند

صفایی با اشاره به اهمیت بحث کریدورها، خاطرنشان کرد: در بخش کریدور‌ها بنادر به عنوان چشمه بار، مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقاط کریدور هستند و تلاش زیادی به منظور ارتباط با کشور‌های مختلف از سوی معاونت بندری و اقتصادی سازمان بنادر با انعقاد قرارداد با کشور‌های خارجی به ویژه کشور‌های همسایه مدنظر قرار گرفته است. 

وی با تاکید بر اینکه هدف گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سرمایه گذاری بر جذب ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی است، بیان کرد: ۵۳ هزار میلیارد تومان از این رقم در حوزه مهندسی و توسعه امور زیربنایی و ۴۷ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به حوزه بندری است و در عین حال برنامه ریزی صورت گرفته بر جذب ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری داخلی و ۸۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری خارجی است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری اولویت اول و آخر سازمان بنادر و دریانوردی بخش خصوصی است و باید اعلام کنیم که قرارداد‌های سرمایه گذاری اقتصادی می‌شود.

همچنین جلیل اسلامی معاون بندری سازمان بنادر اظهار داشت: در بخش بهره برداری موقت و بهره برداری دائم مجموع ظرفیت ایجاد شده بر اساس مجوز‌های صادر شده معادل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال با اشتغال مستقیم ۲۳۶ نفر و اشتغال غیرمستقیم ۷۰۰ است و ۲۱۷ هزار میلیارد ریال پروژه در حال بررسی در بنادر کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در بخش قرارداد‌های در حال انعقاد برآورد ظرفیت معادل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال و برآورد سرمایه گذاری معادل ۱۳۴ هزار میلیارد ریال است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قراداد‌های منعقد شده طی شش ماهه نخست امسال نیز، بیان کرد: در این بخش ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت در سال ایجاد می‌شود و برآورد سرمایه گذاری معادل ۵.۶ هزار میلیارد ریال با اشتغال مستقیم ۱۲۲ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۳۷۰ نفر است.

وی با اشاره به اینکه تا ۱۵ مهرماه امسال در بنادر مالکیتی و حاکمیتی ۱۲۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۵۷۸ تن کالا تخلیه و بارگیری شده است، اظهار داشت: شاهد رشد ۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار