سمنان دومین استان کشور با بیشترین درگیری با خشکسالی و کاهش بارش‌ها است

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: سمنان دومین استان کشور دارای بیشترین میزان کاهش بارندگی‌ها و درگیر با پدیده خشکسالی است.

مصطفوی گفت: بعد از خراسان رضوی، سمنان دومین استان کشور با بیشترین میزان کاهش بارندگی در سال زراعی گذشته(از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ تا ابتدای پاییز ۱۴۰۲) است.

وی با اشاره به شدت خشکسالی در استان سمنان از متوسط تا شدید، ادامه داد: میانگین بارندگی در استان سمنان در بلندمدت ۱۱۰ و هفت دهم میلیمتر است که در سال آبی به ۵۷ و ۶ دهم میلیمتر کاهش یافت. ۱۰۰ درصد پهنه استان سمنان در سال آبی گذشته ( پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲) درگیر خشکسالی در شدت‌های مختلف از متوسط تا شدید بود.

مصطفوی تصریح کرد: بیشترین کاهش بارش در استان سمنان مربوط به شهرستان مهدیشهر است که میانگین بارش از ۲۸۲ و چهار دهم میلیمتر به ۱۰۲ و هفت دهم میلیمتر کاهش یافته است.

وی گفت: ۱۷۹ و هفت دهم میلیمتر بارندگی در شهرستان مهدیشهر در سال آبی گذشته(پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲) کاهش یافت که این میزان کاهش زنگ خطر شدت خشکسالی و کاهش خروجی چشمه‌ها و سفره‌های آب‌ زیرمینی است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: کمترین میزان تغییر در بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به بلندمدت مربوط به شهرستان سرخه است.

وی اظهار کرد: میانگین بارش در شهرستان سرخه در بلندمدت ۹۱ و ۶ دهم میلیمتر است که در سال آبی گذشته با ۲۷ میلیمتر کاهش، ۶۹ و ۹ دهم میلیمتر بارندگی ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ تنها در حدود ۴۸ درصد نیاز آبی را تامین کرد و ۵۲ درصد نیاز آبی استان به دلیل خشکسالی تامین نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.