وجود ۱۵۳ گونه پرنده در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از تعداد گونه‌های پرنده شناسایی شده در کشور، ۱۵۳ گونه در استان موجود است.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پرندگان خراسان جنوبی گفت: طبق اطلاعات موجود از ۵۲۴ گونه پرنده کشور، زیستگاه ۱۵۳ گونه در خراسان جنوبی است که ۱۱۰ گونه مقیم و بقیه مهاجر هستند.

او افزود: نزدیک به ۷۰ گونه از پرندگان در استان زادآوری می‌کنند که می‌توان آن‌ها را بومی استان دانست. شماری از این گونه‌ها مهاجر هستند و عده‌ای دیگر مهاجر عبوری هستند که استان در سر راه طولانی آن‌ها قرار دارد.

حاتمی تصریح کرد: این گونه‌ها در سطح وسیعی از مناطق خشک و بیابانی استان پراکنده‌اند. تنها با توجه به نقش پرندگان در طبیعت است که می‌توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی آن‌ها پی برد. گسترش مطالعات اکولوژیک زمینه و امکانات بسیاری برای آشنایی با نقش ویژه و با اهمیت پرندگان فراهم کرده است. مطالعه در زمینه کنترل بیماری‌ها و آفات کشاورزی از سوی پرندگان اهمیت آن‌ها را دوچندان کرده چرا که از جمله مهم‌ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: پرندگان از ثروت‌های طبیعی و ملی کشور به شمار می‌روند که تعداد آن‌ها به دلیل تبدیل و تخریب اکوسیستم‌ها بسیار کاهش یافته است. شکار بی رویه و کثرت سلاح‌های گرم سبب شده است بسیاری از پرندگان که در گذشته در ایران وجود داشتند، اکنون به ندرت مشاهده شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار