کاهش ۴۸.۵ درصدی جمعیت پرندگان مهاجر

سرشماری امسال پرندگان آبزی و کنار آبزی در خراسان جنوبی از کاهش ۲ هزار و ۵۵۲ قطعه‌ای این پرندگان حکایت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - مودی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در سرشماری امسال ۲ هزار و ۶۹۱ قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی شامل ۳۸ گونه مختلف مشاهده شد که اردک سرسبز، خوتکا، چنگر، حواصیل، باکلا، فلامینگو، کشیم، اِگرت بزرگ و بوتیمار کوچک از جمله آن‌ها است.

او گفت: جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی استان پارسال ۵ هزار و ۲۳۴ قطعه بود که امسال کاهش محسوسی داشته است.

مودی گفت: خشک شدن برخی رودخانه‌ها و زیستگاه‌های آبی دائمی از جمله دلایل این کاهش جمعیت است و از طرفی به دلیل بارندگی‌های سیل آسای اخیر در استان بسیاری از بند‌های خاکی و گودال‌ها آبگیری شده اند که این خود موجب پراکنده شدن جمعیت پرندگان آبزی از زیستگاه اصلی به آبگیر‌های موقت شده و شمارش و برآورد دقیق جمعیت را با مشکل مواجه کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرندگان خصوصا پرندگان آبزی و کنار آبزی جایگاه مهمی در تنوع زیستی و زندگی انسان‌ها دارند که از جمله برخی فواید می‌توان به کنترل آفات، گرده افشانی، پاکسازی طبیعت، بذر افشانی، دگرگونی مناظر طبیعی، اکوتوریسم و ایجاد درآمد برای جوامع محلی اشاره کرد.

او گفت: به این منظور همزمان با سراسر کشور برنامه سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از ۱۱ دی  شروع می‌شود و به مدت یک ماه ادامه داشت.

مودی گفت: خراسان جنوبی دارای ۲۶ زیستگاه آبی مهم شامل تالاب‌ها، رودخانه‌ها و سد‌ها است که از جمله زیستگاه‌های مهم آبی استان می‌توان به تالاب کجی نمکزار نهبندان، سد فرخی قاین، سد رزه درمیان و تالاب خور اشاره کرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.