معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها حدنگاری اراضی کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر بخواهیم وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک را به چهار بخش تقسیم کنید می‌توان در بخش املاک به تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی، شناسایی املاک، صدور سند، نقل و انتقالات و تغییرات و مسائل مرتبط با املاک اشاره کرد.

وی گفت: بخش دوم موضوع اعتبار بخشی به عقود مردم است همان کاری که در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در حال رخ دادن است و وظیفه سوم ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیر تجاری است که ثبت و تاسیس و انحلال در سازمان ثبت انجام می‌شود.

کشاورز اظهار کرد: اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا وظیفه دیگر سازمان ثبت است که قانون گذار تکلیف کرده اجرای آن انجام شود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص آخرین وضعیت املاک کشور گفت: املاک کشور را می‌توان به چهار دسته اراضی ملی، اراضی زراعی، بافت مسکونی شهری و بافت مسکونی روستایی تقسیم کرد و تمامی املاک کشور در یکی از همین دسته بندی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به حدنگاری اراضی ملی کشور گفت: در عرصه‌های ملی از مجموع ۱۳۶ میلیون هکتار تاکنون ۱۳۴ میلیون ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی را تثبیت کردیم که چیزی حدود ۹۹ درصد می‌شود و سند مالکیت حدنگار برای این اراضی صادر شده است.

کشاورز افزود: یک درصد باقی مانده مربوط به پلاک‌هایی است که مشکلات قضایی دارند یا پلاک‌هایی است که سازمان منابع طبیعی هنوز تشریفات قانونی را به اتمام نرسانده است.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:  ۱۷ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور وجود دارد که از این میزان تاکنون ۷ میلیون هکتار معادل ۴۲ درصد این اراضی تثبیت مالکیت حدنگار انجام شده است.

وی اظهار کرد: در بافت مسکونی شهری از دهه ۷۰ طرح تفصیلی در این بافت شروع شده و تقریبا تمامی شهر‌ها دارای نقشه هستند با این تفاوت که تا سال ۸۸ به صورت سنتی صورت می‌گرفت و تهیه نقشه به صورت کاغذی بود، اما از سال ۸۸ به بعد که اسناد دفترچه‌ای به تک برگ تغییر پیدا کرد لازمه آن داشتن نقشه رقومی با مختصات جغرافیایی بود.

کشاورز اظهار کرد: در حوزه بافت مسکونی شهری ۳۵ درصد اسنادی که قبل از سال ۸۸ به صورت دفترچه‌ای صادر شده بود  به اسناد تک برگ تبدیل شده است و بخش باقیمانده که ۶۵ درصد اسناد دفترچه‌ای شامل می‌شود باید مردم کمک کنند تا به تک برگ تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه ثبتی هیچ خدماتی به مراجعین اسناد دفترچه‌ای داده نمی‌شود گفت: امسال اعلام شده اگر خدماتی قرار است به افرادی که اسناد دفترچه‌ای در اختیار دارند داده شود ابتدا باید به تک برگ تبدیل شود و بعد از آن اقدامات ثبتی انجام شود.

کشاورز گفت: در بافت مسکونی روستایی با توجه به اینکه از برنامه دوم با کمک بنیاد مسکن کار صدور اسناد بافت مسکونی روستایی انجام می‌شود که در حوزه روستایی تا کنون ۷۰ درصد اسناد املاک روستایی به تک برگ تبدیل شده است.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اعتباراتی که برای اجرای حدنگاری اراضی کشور تخصیص پیدا می‌کند در کل کشور به نسبت سهمیه هر استان تقسیم می‌شود و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۳ این امور به پایان می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
بزرگترین کارخانه آب شیرین کن جهان باید اینجا ساخته بشه 50 میلیارد دلار سرمایه لازم داره ولی کل منطقه شرقی ایران تا شیروان خراسان نجات پیدا میکنه آب شیرین نمک زمین های شور با tds بالا را حل میکنه و به پایین تر میبره و میشه غلات کل کشور را تامین کرد و از واردات 100درصدی خلاص شد علت اینکه سراغ اینکار نرفتن و قرارگاه خاتم دست تنها داره یک کارهایی میکنه جای تعجب است جناب منصوری معاون اجرایی کجایی برادر دنبال کار کوچیک نمی خواد بری دنبال اساس و ابر پروژه آب دریای عمان برو 20میلیون نفر از تنش آبی نجات پیدا می کنند و 5 میلیون اشتغال مستقیم در تولید نهاده ایجاد می شود کشور از واردات گوشت قرمز و سفید بی نیاز میشه چرا تعلل چرا نمیرین سراغ قطر و چین برای سرمایه و تجهیزات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
اگر تا پایان ۱۴۰۳تمام نشد همین مسئول ارشد سازمان با رییس سازمان باید محاکمه بشوند
آخرین اخبار