رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد گفت: فراهم شدن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقا اکوسیستم عرصه‌های طبیعی از اهداف مؤثر پروژه تنسیق و ممیزی مراتع است.

حمید ترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مراتع این شهرستان ممیزی شده است، گفت: طرح ممیزی مراتع برای مقابله با تخریب و تخلف حوزه اراضی ملی صورت می‌گیرد و اقدامی ضروری در راستای شناسایی دامداران ذیحق است.

او افزود: با اجرای پروژه ممیزی مرتع در سطح ۳۱۵۰ هکتار از اراضی ملی در حوزه کندر، ایرج‌آباد و کال ششطراز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ آخرین سامانه عرفی شهرستان به پایان رسید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد ادامه داد: شناسایی بهره‌برداران، تعیین حدود مراتع برای ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام در راستای طرح ملی مدیریت پایدار مهمترین اهداف اجرای طرح ممیزی مراتع است.

ترابی بیان کرد: مدت چرای دام، ظرفیت مراتع، تاریخ ورود و خروج دام از مراتع و ایجاد تعادل دام و مرتع از مهمترین راهکار‌ها در زمینه مدیریت بهینه مراتع به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: تمامی ۲۱ سامانه عرفی، مرتعی در شهرستان ممیزی شد که با اجرای این طرح، مراتع از تخریب و تجاوز به اراضی ملی و سوء استفاده برخی از متخلفان در این اراضی ملی و مراتع طبیعی جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد با بیان اینکه بیش از ۷۹۱ مرتع‌دار بهره‌بردار و فعال دامداری به تعداد ۴۰ هزار و ۴۳۶ واحد دامی مجاز شناسایی و ممیزی شده است، تاکید کرد: پروژه تنسیق و ممیزی مراتع در ۱۰۰ درصد مراتع شهرستان اجرا شده است.

ترابی اظهار کرد: حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب، خاک) و فراهم شدن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی از اهداف مؤثر این طرح است.

او افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوطه به چرای دام با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد و با معرفی به مراجع قضایی پروانه بهره‌برداری از مراتع آنان باطل می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد با بیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد ۱۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که از این مقدار ۸۰ درصد اراضی ملی هستند، ادامه داد: از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی ملی مرتعی این شهرستان، ۱۰ درصد مراتع درجه یک، ۵۰ درصد مراتع متوسط و ۴۰ درصد دیگر مراتع نیز فقیر هستند.

ترابی همچنین با اشاره به اینکه ۷۲۰ خانوار دامدار در این شهرستان پروانه چرای دام دارند، بیان کرد: در شرایطی که ۴۰ هزار واحد دامی مجاز در شهرستان وجود دارد، اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی و کمبود دام، کمتر از ظرفیت موجود مراتع دام وجود دارد.

او با تأکید بر اینکه ممیزی مراتع در تمامی عرصه‌های شهرستان به اتمام رسیده است، تصریح کرد: اجرای ممیزی، قرق مراتع، جلوگیری از تردد دام غیرمجاز از اقداماتی است که برای حفظ و احیای مراتع این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.