قبل از آن که موضوع آلودگی هوا شدیدتر شود و آسمان آبی را از نسل‌های آینده محروم کنیم باید به دنبال راه چاره و راهکار‌های پیشگیرانه‌ای باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با شنیدن فصل سرما و آلودگی هوا شما یاد چه چیزی می‌افتید؟! نگران می‌شوید یا خوشحال؟! قطعا همه‌ ما با آمدن تمام فصول سال خوشحال می‌شویم و کلی برنامه می‌چینیم تا از زیبایی آن فصل‌ها لذت ببریم، اما تنها موضوعی که هر ساله با آمدن فصل سرما بیشتر نگرانش می‌شویم و جزو دغدغه‌ هر روزه‌ ما می شود آلودگی هواست. معضلی که هر ساله به جای این که کاهش پیدا کند بیشتر و بیشتر می‌شود. این سوال پرتکرار که چرا این مشکل هر ساله پر رنگ‌تر شده و به جای این که کمرنگ بشود و سایه اش از سرمان بگذرد، هر روز از ذهنمان عبور می‌کند.

بهتر است بدانید، آلودگی هوا تنها راه نفس کشیدن را مسدود نمی‌کند بلکه آسیب‌های روانی و علمی را به بزرگ و کوچک وارد می‌کند. یکی از معضلاتش به عقب انداختن کسب علم است، که با آمدنش مدارس مجبور می‌شوند تعطیل شده و این سناریو مجدد  تکرار شود.  

یکی از دلایلی که بسیار پر رنگ است و نمی توان آن را نادیده گرفت؛ استفاده از وسایل نقلیه شخصی است.

به خصوص از زمان پیدایش کرونا که تمام افراد ترس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی را داشتند؛ حالا طبق عادتی که کرده اند و با تک سرنشین بودن، بزرگ‌ترین دشمن سلامتی خود شده اند. این روز‌ها انگار انسان‌ها گوش شنوایی ندارند. زمانی که ما خودمان نتوانیم شروع کننده و کمک کننده باشیم این غول بزرگ از زندگی ما فاصله نمی گیرد و جا خوش می کند.

قبل از آن که موضوع آلودگی هوا شدیدتر شود و آسمان آبی را از نسل‌های آینده محروم کنیم باید به دنبال راه چاره و راهکار‌های پیشگیرانه‌ای باشیم.

در این راستا علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره فصل سرما و آلودگی هوای پیش رو اظهار کرد:خوشبختانه در بحث آلودگی ناشی از صنایع متحرک اقدامات خوبی صورت گرفته است. در کلانشهر‌ها با نظرات وزارت صمت به خوبی پیش رفته ایم. شهرداری کلانشهر‌ها به خصوص اصفهان و تبریز اقداماتی را طی جلسات متعددی برنامه ریزی کرده اند که درصدد اجرا کردن آن هستند.  

او گفت: یکی از اقدامات و تمرکزات ما بحث گازسوز کردن وسایل نقلیه در سراسر کشور است تا بتوانیم وسایل عمومی و نقلیه‌ای که معضل بزرگ کشور شده اند را رفع کنیم. در بحث صنایع ثابت هم موضوع فیلتراسیون باید به خوبی انجام  شود تا بتوانیم مانع ایجاد آلودگی هوا شویم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: صنایع متحرک هم موضوعی است که هر روزه سمت و سوی خاص خود را دارد که ما با افتتاح زیاد ایستگاه‌های مترو  مانع ایجاد آلودگی هایشان می‌شویم. خوشبختانه صندوق ملی محیط زیست هم در این راستا ما را به خوبی  حمایت‌ها می کند.

سلاجقه در ادامه گفت:البته نباید موضوع ایجاد زباله‌ها را توسط انسان‌ها نایدیده بگیریم. تا به الان  ۱/۳ میلیارد تن زباله در سطح که دنیا تولید شده که از این میزان  ۱۸ میلیون تن زباله به کشور ما اختصاص داده شده است. ما نباید تنها فقط هر ساله جلسات مختلف تشکیل دهیم باید تمام تصمیمات در راستای جلوگیری از آلودگی هوا را اجرایی کنیم، زیرا موضوعی شوخی بردار نیست و با سلامتی انسان‌ها سر و کار دارد.  

در ادامه نظرات ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان را بخوانید: ما هر ساله در شش ماه دوم سال به دلیل وارونگی دما پدیده اینورژن را داریم. طبیعتا در اجرایی شدن قانون هوای پاک ما برنامه‌های بلند مدتی داشته و داریم که توسط دستگاه‌های اجرایی که مکلف هستند در حال انجام شدن است.

او در ادامه با اشاره به تکالیف دستگاه‌ها بیان کرد: با وجود تکالیف انباشته شده از سال‌های گذشته میزان پیشرفت ما برای اجرایی شدن قانون هوای پاک اگر چه خوب بوده، اما کامل و جامع نیست که بگوییم مشکل آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال نخواهیم داشت.

حشمتی گفت: بنابراین ما همیشه قبل از شروع فصل اینورژن در شهریور ماه کارگروه ملی آلودگی هوا را تشکیل می‌دهیم. در ابتدا گزارشی از پیشرفت عملکرد دستگاه‌ها اجرایی دریافت می‌کنیم. نیروگاه‌هایی که احتمالا در فصل دوم به دلیل ناترازی انرژی بخواهند از سوخت دوم استفاده کنند موکلف شدند نیروگاه خود را اورهال کنند؛ که کمتر نیروگاه‌ها نیاز داشته باشند بخواهند از سوخت دوم استفاده کنند.

او  بیان کرد:با وجود تشدید آلودگی هوا قطعا گروه‌های ریسک پذیر و بیماران قلبی، زنان باردار، بیماران ریوی، کودکان دچار مشکل می شوند. ما می‌توانیم با اقدامات داوطلبانه خود به هموطنانمان کمک کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
راه حل هوای پاک، عرضه خودروها و اتوبوس ها با سوخت پاک و بهینه (هیبریدی) و جمع آوری کارخانه های آلوده ساز و بهینه کردن آنها از اطراف تهران است..
نسخه های گران سازی بنزین .. دروغ هایی است برای پاک کردن صورت مسئله..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
آلودگی تهران به دلیل : 1.کارخانه ها و منابع آلوده ساز نظیر پالایشگاه تهران، سیمان تهران و.. 2. خودروهای بی کیفیت (و غیر برقی) و کامیون ها و اتوبوس های از رده خارج است..که برای حل هیچ کدام عزم جدی وجود ندارد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
معظل الودگی شهرها خوردو ها هستند قیمت خیلی ارزون بنزین باعث میشه همه با اتومبیل شخصی بیان بیرون چون با صرفه تره.بنزین اکه گرون بشه برای خوردوهای شخصی
مردم رو میارن به خوردوهای برقی.تنها راه حل ممکنه که همه دنیا داره میرن به این سمت
هزاران بار بودجه و تبصره بنویسید باز اثری نداره
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۲۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
ترافیک خیلی خیلی بیشتر از قبل شده باید فکری به حال ماشین های تک سرنشین کنند اینجوری بخواد ادامه بدیم زمین منفجر میشه و پودر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ایدا
۱۴:۱۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
آلودگی از اینی که هست بدتر میشه و نسل بعدی ما فکر کنم زیاد زنده نمونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
اکثر ماشینهایی ک در شهر تردد میکنن تک سرنشین یا دو سرنشینند،از طرفی باعث مصرف و هدر رفت بنزین وسرمایه ملی میشن و ترافیک رو حجیم میکنن و باعث امراض بر اثر آلودگی میشن و از طرفی خوب طرف پول داده و میخواد راحت باشه و حق شهروندیشه!پیشنهاد میکنم یک خودرو دو نفره(ی نفر عقب و ی نفر جلو)برقی طراحی کنین و بسازین!اینجوری منم ک کم در آمدم میتونم خودرو بخرم، و البته کلی از موتوریها(ک منبع اکثر آلودگیهای هوا هستند)هم ترجیح میدن از این خودرو ها بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
آفرین،چه نظر فوق العاده ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
نتیجه مازوت سوزوندن نتیجه بنزین بی کیفیت نتیجه خودرو با مصرف بالا بنزین نتیجه مدیر ناکارآمد نتیجه..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
باید از دستکاری و دستوری کردن اقتصاد و اداره کشوردست برداشت،باید مصرف آب شرب و کشاورزی هر منطقه با اهرم قیمت،در حد جایگزینی کم شود،و منابع (برق وبنزین و گاز و گازوییل و...) به قیمت واقعی یعنی بالاترین پیشنهاد داخلی یا خارجی ،فروخته شود،باید از کل املاک کشور مالیات متناسب با ارزشش گرفته شود،و درآمدهای حاصل،که رقم چند میلیون تومانی ماهیانه آن برای هر نفر است شفاف وبدون دستکاری بین همه تقسیم شود،و باید صادرات و واردات و دستمزد و تولید،آزاد ور قابتی باشد،و هر کاری به صرفه بود انجام شود،و حتی در صورت بیکاری هم توان زندگی نزدیک به متوسط به وجود میاید و فقر و اسراف و فساد ورانت و قاچاق و بیعدالتی و نابودی محیط زیست و آلودگی هوا و... برطرف میشود.البته بهتر است برای کنترل جمعیت بابت زیر ۱۸ سال نصفه پرداخت کنند یا محدودیت در تعداد فرزند باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
با این مدیران متخصص و کار بلد هیچوقت مشکلات حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
وقتی حل میشه که دست از تکنولوژی و زندگی مدرن بکشید

200 سال پیش که خبری از این همه وسلیه و ابزار و برق و کارخونه و نیروگاه نبود آلودگی هم نبود

نتیجه اینجور زندگی کردن هم آلودگی هست
Romania
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
بله متاسفانه با توجه به ازدیادذجمعیت و خودرو در پایتخت الان آلودگی ها بجای آذرماه از آبان ماه شروع میشه ،سیاست های دولت هم کاری کرده مردم خودرو را بعنوان کالای سرمایه ای نگاه میکنن یعنی وقتی بقیمت ایکس میخره بعد از مدتی به دوبرابر قیمت میفروشه ضمن اینکه ازش هم استفاده کرده واین میشه آلودگی هوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
نابود کردن سیستم مالی و ارزش پول ملی ، نابود کردن کارگاهای تولیدی و عمرانی و عدم اجازه قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا باعث نابودی مردم و اقتصادشان است . فقط عدم رشد قیمت زمان شیخ عبا ایتالیایی رو مردم یادشونه ولی نابود کردن سیستم مالی و تولید کشور یادشون نیست . افزایش قیمت ها فقط برای جلوگیری از نابودی کارخونه ها و مقطعی به اجبار خراب کاری های شیخ عبا ایتالیایی بوده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
ملاک ادامه تدریس استادان دانشگاه را از محور چاپ مقاله خارجی، خارج کنید و به آسانی به اساتید دانشگاه فقط با چاپ مقالات خارجی ارتقا رتبه ندهید. جلو رانت و فساد استادان دانشگاه را بگیرید. استادان حریص و طماع، جوان مردم را برای دادن مقاله انگلیسی به عنوان تنها تعریف حرکت علمی پر امتیاز که می شناسند، از حقیقت دانشگاه و اجتماع دور کرده. بدون احساس نیاز اساتید به پروژه های علمی صنعتی، دانش آموختگانی بی عمل و بدون انگیزه و توان برای فعالیت در کشور خواهیم داشت. از فرار دانشجویان عالم بترسید ولی از فرار اساتید بی عمل نترسید. دانشجو عالم با مدیریت و برنامه ریزی در کشورهای خارجی می شود محور تولید و پیشرفت آنها و استاد بی عمل می شود نابود کننده جوان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
تعداد بالای استاد تمام ها که حقوق های بالا می گیرند و انگیزه ای برای کمک به دانشجو ندارند و مدعی حرکت از لبه علم به سمت تولید فناوری اند یعنی قراره دانشجو ها را فراری دهند و همچنان همون کار قبل را بکنند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
قیمت منابع آب وبرق وگاز وبنزین وگازوییل و... کشور باید واقعی وتک نرخی وگران شود و درآمدش بین همه برابر تقسیم شود تا انگیزه درست مصرف کردن وصرفه جویی پدید آید وعادلانه باشد وفقر شدید ریشه کن شود،الان یک مرفه هزار برابر یک چادر نشین از منابع استفاده میکند.در غیر اینصورت کمبود وفقر وآلودگی وقاچاق و سوءاستفاده و کمبود آب و شکاف طبقاتی وترافیک و...همچنان افزایش می یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
از کجا می دانی نرخ واقعیش گران تر است ؟ شفافیت نرخ را مشخص می کند نه قیمت دلاری و جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
قیمت واقعی یعنی بالاترین پیشنهاد مشتری داخلی یا خارجی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
من هم موافقم ک همه قیمتها واقعی بشه و اصلا بشه قیمتهای اروپا!ولی دستمزد کارگر هم بشه دستمزد یک کارگر اروپایی!!!!میشه!؟نه عمرا ک نمیشه
Germany
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
قیمت سوخت باید جهانی بشه
درامد سوخت برای ارتقای حقوق کارگر بشه
تنها راه کنترل قیمت و مالیات!
یک مدیر خوب کشور نیاز داره!
Iran (Islamic Republic of)
H
۰۸:۲۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
خوب معلومه هرگز
آخرین اخبار