هزینه ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در دو سال گذشته، ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان هزینه شده است.

روح الله کریمیان با اشاره به تصویب دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبخیزداری از محل اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری که باید در مدت سه سال هزینه شود، اظهار داشت: از این میزان اعتبار۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به سال ۱۴۰۱ و از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور، اعتبارات استانی و محرومیت‌زدایی و ۳۲۰ میلیارد ریال نیز مربوط به اعتبارات سال ۱۴۰۰ است.

وی افزود: با این میزان اعتبار هفت سازه خاکی با حجم عملیات ۲۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب، ۱۵۰ بند سنگی ملاتی به حجم ۲۸ هزار و ۵۷۳ مترمکعب،۴۴ بند سنگی گابیونی به حجم دو هزار و ۴۶۴ متر مکعب،۱۲ مورد بند خشکه چینی به حجم ۲۲۵ مترمکعب، یک مورد زهکش در اراضی لغزشی به حجم عملیات یک‌هزار و ۵۶۵ مترمکعب و عملیات مسیل‌سازی و اجرای دیوار ساحلی به طول هزار و ۳۰۰ متر و حجم ۲۳ هزار و ۵۷۰ مترمکعب بر روی رودخانه فصلی دهنو در شهرستان کوهرنگ اجرا شده است.

کریمیان اضافه کرد: این استان با توجه به اینکه تنها یک درصد مساحت کشور را شامل می‌شود، ولی بیش از ۱۰ درصد منابع آبی کشور را تولید و تامین می‌کند با این وجود سهم این استان از اعتبارات آبخیزداری متناسب با جمعیت و مساحت استان؛ تنها یک درصد بوده است.

وی گفت: این در حالی است که ضرورت دارد سهم استان از محل منابع اعتباری متناسب با نقش و اهمیت آن در تامین منابع آبی، شرایط توپوگرافی و اقلیمی و همچنین بحران‌هایی، چون فرسایش خاک اختصاص یابد.


بیشتر بخوانید


کریمیان بیان داشت: بر این اساس مساله و چالش مهم در بخش آبخیزداری چهارمحال و بختیاری توزیع، تصویب و تخصیص اعتبار است که باید براساس عوامل (فاکتورهای) مرتبط با مسایل منابع طبیعی به خصوص اهمیت آب و خاک باشد نه اینکه براساس توزیع جمعیت و مساحت استان انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی از جمله میانگین شیب بالای اراضی، مقدار بارش و نرخ فرسایش ۱۶.۷ تن در هکتار در سال که از میانگین کشور بالاتر است، ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری در استان را افزایش می‌دهد.

کریمیان با بیان اینکه حوزه‌های آبخیز استان تامین کننده آب چندین سد مخزنی مهم کشور از جمله سد‌های متعدد واقع بر رودخانه کارون و سد زاینده‌رود و سد‌های در دست احداث است، گفت: اگر به پروژه‌های آبخیز استان با توجه به نرخ فرسایش و تولید رسوب اهمیت داده نشود، خاک حوزه‌های آبخیز تخریب و تبدیل به رسوب می‌شود و افزون بر تضعیف پوشش گیاهی و بروز سایر معضلات مرتبط با خاک، حجم مفیدی از مخازن سد‌های مخزنی استان که باید به آب اختصاص داده شود با خاک و رسوب پر شده که در عمل این رسوبات قابل استحصال نیستند.

وی افزود: مساحت این استان یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار است که تا کنون مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در سطح ۸۳۰ هزار هکتار معادل ۵۱ درصد مساحت استان انجام شده است.

کریمیان با تاکید بر سیل‌خیز بودن حوزه‌های آبخیز در استان چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: سابقه وقوع سیلاب در بیشتر نقاط استان وجود دارد، اما برخی مناطق واقع در شهرستان‌های اردل، لردگان و کوهرنگ به دلیل بالا بودن میزان بارش‌ها و همچنین توپوگرافی خشن، پتانسیل سیل‌خیزی بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند و ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری نیز در این مناطق بیشتر است.

وی ادامه داد: ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن را جنگل و ۶۲ درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.