جهش صادراتی آذربایجان شرقی به هندوستان و روسیه

مدیرکل صمت آذربایجان شرقی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال صادرات کالا و تولیدات استان به ۹۲ کشور جهان تحقق یافت که در این میان بیشترین جهش صادراتی به هندوستان و روسیه بود.

آقای عظمایی اظهار کرد: افزایش ۳۰ برابری صادرات غیرنفتی به هند و بیش از ۲ برابری به روسیه از جمله جهش‌های صادراتی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال۷۰۰ میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی به کشور‌های جهان صادر شد گفت: در نیمه نخست امسال از این مقدار صادرات ۱۲ میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، کشاورزی  و صنایع معدنی به کشور هند صادر شد.

وی اضافه کرد: بیشترین درصد رشد صادرات آذربایجان شرقی در بازه زمانی فروردین تا پایان شهریور ماه امسال مربوط به کشور‌های هند با صادرات حدود ۱۱.۷ میلیون دلار با رشد حدود ۳۰ برابر و فدراسیون روسیه با میزان صادرات ۲۴.۲ میلیون دلاری با رشد بیش از ۲۱۰ درصد بود.

آقای عظمایی با اشاره به دیگر مقاصد صادراتی محصولات تولیدی استان خاطرنشان کرد: ترکیه، عراق، ارمنستان، بلغارستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان، پاکستان و امارات متحده عربی ۱۰ کشوری است که بیشترین میزان صادرات به آن‌ها انجام شد. 

دبیرکارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه صادرات به کشور‌های همسایه همچنان مورد تاکید است گفت: توسعه تجارت خارجی تابع عوامل بسیاری است و تلاش می‌کنیم مسیر صادرات برای بازرگانان استان هموار شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آمار صادرات غیرنفتی استان شاهد روند افزایشی در بخش کشاورزی،  صنایع معدنی و صنعت در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

آقای عظمایی افزود: در شش ماه نخست امسال صادرات محصولات کشاورزی ۱۲.۲ درصد، مواد معدنی و صنایع معدنی هفت درصد و محصولات صنعتی ۴.۷ درصد نسبت به نیم سال اول ۱۴۰۱ رشد داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به این که آذربایجان شرقی یک استان صادرات‌گرا است و جایگاه ویژه‌ای در بخش صادرات کشور دارد بنابراین با ارائه راهکار‌های مناسب باید موانع فعالیت صادرکنندگان رفع شود.

آقای عظمایی اظهار کرد: کاهش هزینه جابجایی کالا با ترمیم سخت افزاری مجموعه حمل نقل کشور، توسعه شرکت‌های بزرگ حمل و نقل بین المللی، برقراری پرواز‌های مستقیم از استان به کشور‌های هدف صادراتی و تامین منابع مالی از جمله اقداماتی است که می‌تواند به توسعه صادرات غیر نفتی استان منجر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.