داوطلبین دوازدهمین دوره انتخابات مجلس طبق قانون شفافیت مالی موظفند یک حساب غیر تجاری معرفی و فعالیت‌های تبلیغاتی خود را از طریق آن انجام دهند.

سلیمی دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سال ۹۸ قانون شفافیت مالی داوطلبین انتخابات ارائه و امسال اجرایی شد و طبق آن داوطلبین حتماً باید یک حساب غیر تجاری داشته باشند که یا می‌توان حسابی باشد که از قبل داشته‌اند و از آن استفاده نمی‌کنند و یا حساب جدید باز کنند.

او افزود: هدف از این قانون این است که منابع مالی که داوطلبان در امر انتخابات هزینه می‌کنند و پول‌های کمکی که از سایر افراد دریافت می‌کنند مشخص باشد.

سلیمی بیان کرد: این حساب باید فقط متعلق به بحث انتخابات باشد و در قانون هم آمده است که هیچ فردی نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد هزینه‌های تبلیغی داوطلب را تأمین کند، زیرا اگر بیش از این مبلغ را برای هزینه‌های تبلیغاتی داوطلب پرداخت کند باعث ایجاد دِین و وابستگی می‌شود و ممکن است که داوطلب تحت تأثیر این فرد قرار بگیرد.

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: بانک تعهد دارد که تمام اطلاعات این حساب غیر تجاری داوطلبین را در اختیار مراجع مربوطه قرار دهد.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: بعد از ثبت نام نهایی، روز بعد مشخصات و مدارک برای شورای نگهبان و مراجع پنج گانه برای استعلام ارسال می‌شود و آن‌ها ۱۰ روز فرصت دارند که بررسی‌های لازم راجع به فرد را انجام داده و در صورت صلاحیت فرد، وزارت کشور نتایج حاصله را در اختیار حوزه‌های انتخابی استان‌ها قرار دهد و حوزه انتخابیه از ۴ آبان به مدت ۲ هفته فرصت دارد که نسبت به بررسی صلاحیت داوطلبین اقدام کند و بعد از بررسی نتایج از طریق فرمانداران به داوطلب ارسال می‌شود.

سلیمی اظهار کرد: در صورتی که داوطلب نسبت به نتیجه اعتراض داشته باشد به مدت ۲ روز وقت دارد تا اعتراض خود را ثبت و هیئت اجرایی نیز ۴ روز مهلت دارد تا دلیل عدم تأیید صلاحیت داوطلب را به وی اعلام کند و در مرحله آخر انتشار آگهی انتخابات از دوم اسفند ماه  آغاز می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: تاکنون در مجموع سه روز مهلت ثبت نام نهایی، ۲۶ نفر شامل ۲۱ آقا و ۵ خانم برای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار