یک نویسنده کانادایی معتقد است سازمان ملل عملکرد بسیار ضعیفی از آغاز جنگ در غزه داشته و توانایی مقابله با آمریکا در ادامه کشتار را ندارد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه بامداد دوشنبه اعلام کرد، از آغاز عملیات طوفان الاقصی ۱۸۷۳ کودک در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه شهید شدند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد، شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه در ۱۶ روز گذشته به ۴ هزار و ۷۴۱ نفر رسیده است. در میان شهدا همچنین یک هزار و ۲۳ زن و ۱۸۷ سالخورده وجود دارد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه همچنین شمار زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه را ۱۴ هزار و ۲۴۵ نفر اعلام کرده است. حملات شب گذشته به مناطق مختلف نوار غزه، از آغاز بمباران این منطقه، بی سابقه بود. هدف این حملات هوایی، بیشتر نوار شرقی نوار غزه در دو اردوگاه جبالیا و البریج و مناطق بیت لاهیا و محله الزیتون غزه بود.

از این رو و برای تحلیل بهتر اوضاع در سرزمینهای اشغالی به ویژه در نوار غزه باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی با رابرت فانتینا، نویسنده و تحلیلگر سیاسی از تورنتوی کانادا ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظرتان میگذرد.

تحلیل شما از وضعیت جنگ در غزه چیست؟
رابرت فانتینا: مردم غزه در شرایط سختی قرار دارند. باید فورا آتش بس برقرار شود و لفاظی‌های جنگی پایان یابد. جامعه بین المللی باید دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا به فلج کردن شورای امنیت  با استفاده از قدرت غیردموکراتیک و منسوخ حق وتو ادامه ندهد تا از این طریق از متحد خود در تل آویو محافظت کند. رژیم اسرائیل دو هفته از زمانی که جنبش مقاومت فلسطین به رهبری حماس عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرد که پاسخی به جنایات روزانه اسرائیل بود، به بمباران مناطق پرجمعیت غیرنظامی در نوار محاصره شده غزه ادامه می‌دهد. در حال حاضر تعداد قربانیان در نوار ساحلی محاصره شده به بیش از ۴۵۰۰ نفر رسیده که اکثراً کودک هستند، در حالی که بیمارستان‌ها مملو از مجروحان وخیم و افرادیست که به دلیل نسل کشی آواره شده اند.

سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل باید چه اقدامی را در مقابله با این نسل کشی انجام دهد؟
رابرت فانتینا: برای پایان دادن به تجاوز اسرائیل به غزه، دهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل باید برگزار شود و اولویت اصلی آن باید دستیابی به توقف خشونت، آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین باشد. دسترسی مردم غزه تنها به ۲۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه توهین به نیازمندان و مردم ستمدیده این منطقه است. کمک‌های بشردوستانه اضطراری باید فوراً تحت هماهنگی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به وضعیت فاجعه بار غزه بسیج شوند.

حمله دیشب اسرائیل به غزه

نقش کشور‌های غربی در افزایش تهاجمات رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رابرت فانتینا: شورای امنیت سازمان ملل حتی نتوانسته است درخواستی برای توقف کشتار در حال انجام در منطقه محاصره شده غزه بدهد. این هفته، دولت آمریکا پیشنهادی را در آن نهاد که صرفاً خواستار آتش بس موقت بشردوستانه برای اجازه دسترسی کمک‌ها به غزه و تضمین حفاظت از غیرنظامیان بود، وتو کرد. آمریکا مدعی شد که این درخواست هنوز زود است و جالب است که بدانید آن‌ها معتقدند که هنوز هم میتوان بیش از این مردم غزه را زیر فشار ظلم قرار داد. این قطعنامه‌ای بود که حتی خواستار آتش بس نبود، بلکه فقط خواستار توقفی بشردوستانه بود که به مردم غیرنظامی غزه کمک می‌کرد که تحت تهاجم بی رویه و جنایتکارانه هستند. این تصمیم آمریکا نه تنها تاسف بار بلکه خطرناک است. با این حال، هیچکس را شگفت زده نمی‌کند. دولت آمریکا از لحاظ تاریخی همدست و مسئول مصونیت اسرائیل برای جنایات مرتکب شده تاریخی خود بوده است، زیرا این رژیم مانع از اقدام شورای امنیت در مورد فلسطین و تضعیف صلح و ثبات در خاورمیانه شده است.

به نظر شما احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه تا چه حد جدی است؟
رابرت فانتینا: این اقدام پیامد‌های غیرقابل پیش بینی خواهد داشت و معافیت اسرائیل از نشل کشی‌هایی که انجام می‌دهد و حمایت‌های همه جانبه هم دستانش در جهان می‌تواند این روند را وارد مرحله‌ای خطرناک، ولی تاریخی کند. همه کشور‌ها و دولت‌های آزادی خواه جهان باید قتل غیرنظامیان، به ویژه زنان، کودکان و کارکنان سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کنند. بمباران‌های بی رویه علیه مردم غزه و تخریب خانه ها، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های مدنی و همچنین محرومیت از خدمات آب، غذا، برق و سوخت به مردم غزه ظلمی آشکار و غیرقابل باور است که قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. هیچ چیز نمی‌تواند چنین اقداماتی را که به منزله مجازات دسته جمعی، نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه و جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، توجیه کند.

به نظر من تمام دولت‌های جهان باید به دنبال راه حلی برای توقف سریع این یورش‌ها باشند و از هر کاری که موجب تشدید این درگیری‌ها شود به شدت پرهیز کنند. ما به شدت نگرانی عمیق خود را در مورد تشدید خشونت در میدان که نتیجه اقدامات ۷۵ ساله اشغالگری و استعمار غیرقانونی اسرائیل، که نقض آشکار حقوق مسلم مردم فلسطین در خاک خود است، ابراز می‌کنیم.

شهدای حملات دیشب غزه

رابرت فانتینا روزنامه نگار و فعال سیاسی صلح و حقوق بشر بین المللی است. نوشته‌های او به طور مرتب در وبسایت‌های مختلف منتشر می‌شود و اخبار و یادداشت‌های او در «سقوط آزاد: مجله نویسندگی نفیس» کانادا گنجانده شده است. او در نزدیکی تورنتو، انتاریو، کانادا زندگی می‌کند. او نویسنده کتاب‌های زیادی در زمینه سیاسی و ژئوپلیتیکی است و مطالعات زیادی در زمینه فلسطین انجام داده است. یکی از مشهورترین کتاب‌های وی درباره فلسطین و سرزمین‌های اشغالی «طرف دیگر دیوار: وقایع نگاری داغ از بی عدالتی‌های غیرقابل بیان» نام دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۲:۱۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
تجاوزات،
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۱۲:۳۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
آمریکایی‌ها جنایتکار به دیگران می‌گویند در جنگ دخالت نکنید، اما خودشان از صهیونیست‌ها جنایتکار حمایت تمام عیار می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۹:۲۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

آمریکا و متحدانش از سال 1945 تاکنون چرا جرات تجاوز و حمله به کره شمالی را ندارند. ساخت بمب اتمی در برابر مقابله تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و متحدانش 100 درصد فقط واجب است. اسرائیل در جنگ غزه از انواع بمب های ممنوعه ساخت آمریکا و هم غرب استفاده می کند سوال اینجاست که پس چرا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۹:۵۳ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
نیروی هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی از 15 مهرماه تاکنون در جنگ نوار غزه به رهبری آمریکا علیه زنان، مردان و کودکان از بمب های ممنوعه ساخت آمریکا استفاده کرده است و هنوز هم استفاده می کند.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۹:۲۳ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
کشتار، بمباران، قتل عام و نسل کشی غیرنظامیان غزه توسط آمریکا و اسرائیل پذیرفتی نیست آمریکا، اسرائیل، هر دو در نوار غزه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند و باید در دیوان کیفری بین المللی محاکمه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
وضعیت انسانی غزه فاجعه بار است. آمریکا حاضر به پا گذاشتن روی خون زنان و کودکان و ویرانه‌های خانه مردم فلسطین است.آمریکا به دنبال جبران ناکامی خود در حمایت از رژیم صهیونیستی است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۹:۳۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
هدف قرار دادن غیرنظامیان غزه محکوم است.
هدف قرار دادن غیرنظامیان غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۴:۱۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
شهادت 500 فلسطینی طی 24ساعت گذشته در غزه توسط ارتش رژیم کودک کش صهیونیستی 100 درصد فقط و با حمایت و پشتیبانی آمریکا و غرب بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۳:۲۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
غزه در یک شب هدف بیش از ۳۲۰ حمله هوایی صهیونیست‌ها و با حمایت همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی قرار گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
جو بایدن، نتانیاهو، فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی، به همراه ارتش آمریکا و انگلیس در جنگ نوار غزه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند و باید در دیوان کیفری بین المللی محاکمه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۴۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار رهبری جنگ علیه نوار غزه برای نابودی مردم غزه را بر عهده دارد
Iran (Islamic Republic of)
ببینید | زن اسرائیلی: هر آنچه تاکنون به ما می گفتند دروغ بود؛ حق با فلسطینیان بوده است!
۱۱:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
ببینید | زن اسرائیلی: هر آنچه تاکنون به ما می گفتند دروغ بود؛ حق با فلسطینیان بوده است!
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
به خاطر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری، و غیر انسانی صهیونیست ها و با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هیچ‌کس حتی«خبرنگاران» در فلسطین و نوار غزه و لبنان و سوریه امنیت ندارند
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۰۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
آمریکایی‌ها در جنایات خود حدومرز نمی‌شناسند.
صهیونیست‌ها در جنایات خود حدومرز نمی‌شناسند.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۰۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
در این مدت 17 روز متأسفانه بیش از 1900 کودک و 4 هزار نفر زنان و مردان در حملات صهیونیست‌ها به غزه شهید شده‌اند اقدامات عملی باید علیه جنایات رژیم صهیونیستی انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۰۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
هفدهمین روز جنگ غزه؛ ۴۷۴۱ شهید و بیش از ۱۴ هزار مجروح شمار قربانیان دور جدید جنایت رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه در هفدهمین روز تجاوز، به ۴۷۴۱ شهید و بیش از ۱۴ هزار مجروح رسید. آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه و به همراه سازمان های بین المللی شریک جرم جنایت های صهیونیست ها جنایتکار در جنگ نوار غزه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۰۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

حمله اسرائیل جنایتکار به غیر نظامیان نوار غزه شرم آور است. سکوت برخی کشورها در برابر جنایت اسرائیل جنایتکار مایه تأسف است.
حمله اسرائیل جنایتکار به زنان و کودکان نوارغزه شرم آور است. رژیم اسرائیل به نیابت از آمریکا وارد جنگ غزه شده است.
ارسال تسلیحات توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به رژیم صهیونیستی، اوضاع را پیچیده خواهد کرد
هرگونه عملیات نظامی علیه حماس نابودی اسرائیل خواهد بود
اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌خواهد مردم از غزه خارج شود و نه حماس
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۱:۰۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
سکوت نهاد‌های بین‌المللی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی شرم آور و تاسف بار است.
آخرین اخبار