سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن :

طوفان الاقصی یک عملیات استراتژیک و تحول‌آفرین بود

سفیر پیشین کشورمان در لبنان و اردن تحلیلی درباره عملیات پیش‌دستانه نیروهای مقاومت فلسطین ارائه کرد.

احمد دستمالچیان سفیر پیشین کشورمان در لبنان و اردن در تحلیلی درباره عملیات پیش دستانه حماس، گفت:  طوفان الاقصی یک عملیات استراتژیک و تحول آفرین بود؛ زمانی این عملیات انجام شد که حماس این احساس را داشت که بازهم در منطقه جریان سازش در حال شکل گرفتن است و بازهم قرار است فلسطین به خرید و فروش برود. این وضعیت باعث شد تا حماس چنین عملیات گسترده‌ای را انجام دهد که سیر این مسیر را تغییر دهد.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد این عملیات این بود که مسیر سازشی که قرار بود با رژیم صهیونیستی انجام شود و به نقل از مقام معظم رهبری قرار بود تا قمار روی اسب بازنده انجام شود را تغییر داد. علاوه بر این تحولات دیگری نیز در منطقه ایجاد شد که در حال تغییر اوضاع منطقه است. معتقدم که چه حماس در این قضیه به اهداف نهایی خود برسد و چه در همین جا متوقف شود این رژیم صهیونیستی است که در بن بست کامل قرار گرفته و شکست سنگینی خورده است.

دستمالچیان افزود: هم اکنون نیز در کابینه نتانیاهو چند وزیر تهدید به استعفا کردند و مردم هم این شعار را سر دادند که نتانیاهو را میدهیم در مقابل شما اسرا را به ما بدهید؛ لذا میتوان گفت که این عملیات در یک زمان دقیق  آغاز شده و امروز دنیا تغییر کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: اگر چند فرض را در نظر بگیریم و اگر به این نتیجه رسیده باشیم که جهان پساقطبی آغاز شده، اگر به این نتیجه رسیده باشیم که افول هژمون در منطقه آغاز شده است و دیگر نقش تاثیر گذاری ندارد، اگر قبول کنیم در سوریه و عراق و در منطقه آمریکا شکست خورده و دیگر نقش تعیین کننده‌ای ندارد، اگر قبول کنیم تغییرات وسیعی در منطقه در حال شکل گیری است که از جمله آن پیروزی انصارالله یمن است و محور مقاومت در منطقه فعال است و توان استراتژیک و بازدارنده در منطقه دارد؛ با پذیرش این مسائل شاهد خواهیم بود که رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر در این سیر تضعیف میشود و در آینده هم ضعیف‌تر خواهد شد بنابراین حماس انتخاب دقیقی داشته است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این عملیات که همانند جنگ ۳۳ روزه کمر اسرائیل را شکست این بود که در جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی صرفا در بخش نظامی شکست خورد در حالی که در این عملیات بزرگترین شکستی که خورد فقدان اشراف اطلاعاتی بود که قابل ترمیم نیز نیست.  رژیم صهیونیستی در حال حاضر نظیر فرد مرده در حال احتضاری است که میخواهند وی را به زور زنده نگه دارند؛ باید به عقب برگردیم تا ببینیم که این رژیم چه بوده و امروز به چه حالی افتاده است.

سفیر پیشین کشورمان در پایان گفت: رژیم صهیونیستی در سرزمین های ۱۹۴۸ دیوار درست کرده بود درحالی که حماس این دیوار را خراب میکند و در چند ساعت اولیه نیز نتوانست واکنش نشان دهد. شاهد بودیم که حماس رفت به منازل افسران عالی رتبه صهیون و این‌ها را از خانه‌ی خود بیرون کشیده  و این اقدام ساده‌ای نبوده است. در مقابل نیز باید گفت بیمارستان زدن و افراد بی گناه را کشتن هیچ ارزش نظامی ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار