وجود بیش از ۱۵ هزار تن کود شیمیایی در گلستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: اکنون بیش از ۱۵هزار تن کود اوره، فسفاته و پتاسه در انبارهای استان موجود است.

سید صمد ضیایی گفت: رعایت الگوی کشت یکی از مواردی است که در کشت‌های پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

او با اشاره به تاکید مؤسسه تحقیقات آب و خاک افزود: توازن مصرفی کود باید به دقت صورت گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: در سال زراعی گذشته از سال‌های نرمال خشک بودیم، بنابراین فعالیت ریشه نسبت به سال‌های معمول کمتر و فرم‌های قابل جذب عنصر نیز دستخوش تغییرات شده بود.

وی افزود: اگر کشاورز به درستی کود را مصرف کند بهره وری آب تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

ضیایی با بیان اینکه بهتر است از پخش کردن کود در سطح خاک جلوگیری شود اظهار کرد: کود فقط باید در جایی قرار گیرد که ریشه در آنجا قرار دارد، زیرا علاوه بر به صرفه بودن از نظر اقتصادی، آلودگی را کاهش و کارکرد را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کود‌های پتاسیمی به دلیل اینکه نقش مهمی در تنش سرما، خشکی و گرما دارد بهتر است استفاده شود، اظهار کرد: توصیه می‌شود کشاورزان منابع محلول در آب را ابتدا در نظر بگیرند و قبل از بارندگی‌ها نیز از کود ازته استفاده کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: در شرایط خشکسالی مدیریت کود مهم‌تر از مدیریت آب است.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ هزار تن کود اوره، فسفاته و پتاسه در انبار‌های شرکت موجود است، گفت: علاوه بر سه انبار سازمانی گرگان، نودیجه و قرق که برای ذخیره سازی کود استفاده می‌شود چهار انبار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های کردکوی، فاضل آباد، چای بوئین گنبد و کلاله به صورت امانی در اختیار این شرکت قرار دارد.

ضیایی افزود: امسال برای کشت پاییزه، کود فسفات و پتاس به صورت اعتباری ۲۰ روزه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

او  از وجود دو نوع کود فسفاته خبر داد و گفت: کود سوپر فسفات تریپل و سوپر فسفات ساده در کارگزاری‌های این شرکت موجود است و کشاورزان توجه داشته باشند که مصرف دو کیسه کود فسفاته به علاوه دو کیسه کود پتاسه و یک کیسه کود اوره قبل از کشت برای رسیدن به عملکرد مطلوب لازم و ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.