افزایش بهره وری محصولات کشاورزی با مصرف کودهای فسفاته و پتاسه

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان بر استفاده کشاورزان از دو کود مهم و پایه فسفاته و پتاسه با هدف افزایش تولید و بهره وری در کشاورزی تاکید کرد.

سیدصمد ضیائی گفت: مصرف کود مناسب بر حاصلخیزی و بهره وری خاک، مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی تاثیر به سزایی دارد و کشاورزان باید دو کود مهم و پایه فسفاته و پتاسه را در کشت و کار با هدف افزایش تولید و بهره وری و تأمین امنیت غذایی استفاده کنند.

او افزود: فسفر کلید زندگی گیاه است و یکی از عناصر پر مصرف گیاه به شمار می‌رود و در تمام فرآیند‌های بیوشیمیایی، ساز و کار‌های انتقال انرژی و انتقال پیام‌ها دخالت می‌کند و به کشاورزان توصیه می‌شود تا کود فسفاته را براساس آزمون خاک و تعیین درصد عناصر غذایی استفاده کنند.

ضیائی همچنین به آمار توزیع کود‌های فسفاته در هفت ماهه سال جاری اشاره کرد گفت: میزان استفاده کود فسفاته توسط کشاورزان این استان ۱۱هزارو ۷۴۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که نه هزار و۶۴۴ تن بود ۲۲ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: کود پتاس نیز به افزایش دانه و کاه و کلش بسیار کمک می‌کند، گیاهان را نسبت به سرما و گرما مقاوم کرده و شاخه و برگ را ضخیم‌تر می‌کند و حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد دانه می‌شود.

او با تأکید بر اینکه به ازای برداشت هر پنج تن گندم نیاز به ۲۰۰ کیلوگرم پتاس است که خاک نمی‌تواند این میزان را تأمین کند افزود: امسال آمار توزیع کود پتاسه ۷ هزار و ۸۱۴ تن بود که این رقم پارسال شش هزار و۷۸۷ تن بوده است.

ضیائی به تحقق شعار سال۱۴۰۲ با محوریت مهار تورم و ثابت ماندن قیمت کود‌های شیمیایی، یارانه‌ای، فسفاته و پتاسه و کاهش ۳۰ درصدی سهم هزینه کود شیمیایی از مجموع هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی، تخصیص یارانه از ۴ نوع محصول به همه محصولات زراعی و باغی مطابق الگوی کشت استان اشاره کرد که از عوامل مهم استقبال خوب کشاورزان و باغداران به مصرف این کود‌ها بوده است.

او با بیان اینکه میزان متوسط مصرف کود در استان همچنان کمتر از مقادیر استاندارد ابلاغی است ابراز امیدواری کرد: با اقدامات ترویجی و آموزشی بتوانیم در یک برنامه میان مدت، مصرف کود برای بخش کشاورزی کشور را به میزان استاندارد برسانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.