پنجمین کاروان ترویج الگوی کشت در فاروج

رییس جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با مشارکت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام از سال گذشته در استان آغاز شده و امسال قرار است ۱۴۰ هزار هکتار اراضی دیم را زیر پوشش قرار دهیم.

محمد محمدزاده  گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها سال گذشته حدود ۷۰ هزار هکتار زیر پوشش این طرح قرار گرفت و امسال نیز قرار است ۱۴۰ هزار هکتار اراضی دیم را زیر پوشش قرار دهیم.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش میانگین برداشت محصول در واحد سطح با اقداماتی همچون انتخاب بذر مناسب، بذر مال، استفاده از کود‌هایی همچون اوره و فسفات و پتاس، حفظ بقایای گیاهی، کشت مستقیم و همچنین تغذیه گیاهی و مبارزه با علف‌های هرز عنوان کرد.

محمدزاده گفت: میانگین برداشت محصول به ویژه در گندم و جو در زمین‌های دیم به خاطر این است که اقدامات فنی گاهی انگونه که باید انجام نمی‌شود، خیلی پایین و درحدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم است که با این اقدامات می‌توانیم ۱۱۰۰ کیلو تا ۱۲۰۰ کیلو و در ادامه راه با تناوب زراعی و اقدامات علمی و فنی این را بتوانیم تا به یک تن و ۴۰۰ افزایش دهیم.

فرماندار فاروج هم گفت: با توجه به اینکه در بحث جهش تولید نیاز به دستگاه‌هایی است که در حوزه دانش بنیان کشاورزی و کم آبی، کمک کند به بهره‌برداری بیشتر از سطح‌هایی که زیر کشت دیم داریم، دولت نیز تسهیلاتی که برای خریداری دستگاه‌های دانش بنیان به کشاورزان پرداخت میکند، بتوانیم بهره وری زمین‌های دیم را بیشتر کنیم.

برچسب ها: الگوی کشت ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.