عرصه هوایی به‌عنوان یکی از مولفه‌های اقتدارآفرین برای ایران نیازمند هواپیما‌های به‌روز و مدرنی است که بتواند امنیت کشور را تامین کند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه‌ای اقدام به طراحی، ساخت تجهیزات جدید، نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات اقدام کرده‌ است.

عرصه هوایی به‌عنوان یکی از مولفه‌های اقتدارآفرین برای ایران و سایر کشور‌های جهان نیازمند هواپیما‌های به‌روز و مدرنی است که بتواند امنیت هر کشوری را تامین کند.

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا از سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی به سوی خودکفایی رفت. این فعالیت‌ها در نیروی هوایی ارتش نیز به مرور و از همان ابتدا آغاز شد و تا امروز هم تداوم داشته است.

ایران دارای ۵۴۱ هواگرد نظامی است که ۱۹۶ فروند جت جنگنده/رهگیر و ۹۴ هواپیمای آموزشی را شامل می‌شود. ناوگان جت جنگنده ایران شانزدهمین ناوگان بزرگ در جهان محسوب می‌شود همچنین در اختیار داشتن هفت هواپیمای سوخت‌رسان ایران را از این نظر در رده هفتم جهان قرار می‌دهد.

در جنگ‌های امروزی نبرد‌های تن به تن جای خود را به جنگ‌های از راه دور و تجهیزاتی داده است. از ادوات نوین جنگ یا دفاع از منطقه، هواپیماهای نظامی هستند که با توجه به قابلیت‌هایی مانند مسافت قابل پرواز، انعظاف پروازی، حداکثر سرعت، رادار گریزی، قابلیت حمل انواع مواد انفجاری و سایر مواد دست یک طرف جنگ را بالا می‌برد، اما کشور ما چه هواپیماها و جت‌های جنگی دارد. در ادامه به تعدادی از آن اشاره می‌کنیم.

آذرخش

این جنگنده بر پایه F۵ ساخته شده است و اساس آن F۵‌های دست دوم کشور اتیوپی هستند. این پرنده در ایران مجهز به سامانه هشداردهنده راداری، پرتاب کننده شراره، رادار گرف و سامانه اچ یو دی شده است. از این سامانه تاکنون در میدان عمل واقعی استفاده نشده است، اما می‌توان نحوه کارکرد آن را در مانور نظامی برگزار شده در کشورمان مشاهده کرد.

اگرچه سیستم این جنگنده کمی قدیمی است، اما هنوز کارآیی و قابلیت خود را دارد.

آذرخش

جت آموزشی سیمرغ

این جنگنده در واقع همان F۵ تک سرنشین است که با افزوده شدن یک کابین اضافه در پشت آن تبدیل به یک هواپیمای آموزشی برای ایران شد  و از این هواپیما تنها برای کاربرد‌های آموزشی استفاده می‌شود و به‌دلیل قدیمی شدن تکنولوژی و نبود امکانات و قابلیت‌های به‌روز نظامی در آن امکان حضور در جنگ و نبرد واقعی را ندارد. از مزایای این جنگنده می‌توان به قیمت ساخت پایین، در دسترس بودن قطعات یدکی، کارکرد آسان و ساده آن اشاره کرد.

سیمرغ

صاعقه

این جنگنده ابتدا قرار بود مشابه F۱۴ تامکت ۲ سرنشینه و ۲ موتوره باشد، اما در نهایت بر پایه F۵  ساخته شد که دارای ۲ سکان عمودی V شکل است. این جنگنده دارای سامانه هشداردهنده راداری HUD درون کابین، پرتاب‌کننده شراره، رادار ارتقا یافته و سامانه ناوبری جنگی اشاره کرد. این جت از اولین نسخه بمب افکن‌های ایرانی است که قابلیت مانور و عملکرد مناسب جنگی را نشان داده است. نخستین پرواز این جنگنده در سال ۲۰۰۴ انجام شد و پس از آن در سال ۲۰۰۷ اولین رونمایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. نسخه دوم این جت نیز با نام صاعقه ۲ در سال ۲۰۱۵ از سوی ارتش رونمایی شد.

صاعقه

جت جنگی کوثر

این جنگنده هم بر پایه F۵ طراحی شده است، اما نکته مهم و قابل توجه آن طراحی و ساخت کامل بدنه در ایران است. موتور آن موتور بومی اوج است که آن هم بر اساس موتور G۸۵ F۵ ساخته شده است. این پرنده کابین دیجیتال یا نمایشگر‌های رنگی دارد و به دو مدل تک سرنشین و ۲ سرنشین تولید شده است و با توجه به بهای ۲۰ میلیون دلاری هر فروند از این هواپیما از آن تنها برای مانور‌های رسمی و میادین جنگی استفاده می‌شود.

این جت جدیدترین محصول صنایع هوایی ایران نیز محسوب می‌شود که در سال ۹۷ رونمایی شد. تا به حال و طبق آخرین اخبار ۳۲ فروند از این هواپیما ساخته شده و خط تولید همچنان به دنبال به‌روزرسانی و تولید بیشتر از این جنگنده است.

مهم‌ترین مزیت پروژه ساخت جنگنده بومی کوثر را می‌توان حضور شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های صنعتی کشور در آن دانست. در این پروژه ۱۰ دانشگاه کشور به همراه ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده و ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشتند. 

کوثر

قاهر ۳۱۳

قاهر ۳۱۳ نام یک جنگنده با سرنشین بود که نمونه اولیه آن بیش از ۱۰ سال قبل با حضور رئیس جمهور وقت و با ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی رونمایی شد. طول قاهر ۳۱۳، ۱۴ متر و عرض آن ۵ متر عنوان شد که این جنگنده یک هواپیمای یک موتوره تک سرنشین بود که در زمان رونمایی آن عنوان شد این جنگنده دارای سطح مقطع  راداری کم است و در بدنه آن از مواد پیشرفته استفاده شده بود همچنین عنوان شده است این جنگنده قادر است از انواع تسلیحات بومی استفاده کند و قابلیت پرواز در ارتفاع پست را نیز دارد.

۵ سال بعد در فروردین سال ۹۶ فیلمی از تاکسی نمونه جدیدتری از این جنگنده مجهز به ۲ موتور و یک دوربین نظارتی زیردماغه هواپیما منتشر شد. در سال‌های گذشته چندان خبری از این جنگنده نبود تا اینکه خبر تولید نمونه بدون سرنشین این جنگنده رسانه‌ای شد.

قاهر

یاک ۱۳۰

یاک ۱۳۰ یک جت آموزشی رزمی است. هدف اصلی ساخت این جت، ساخت یک جت آموزشی بود، اما این هواپیما توان رزمی نیز دارد و دارای جایگاه تسلیحاتی زیر بال حمل موشک فروسخ R۷۳ و بمب و راکت بر هدایت‌شونده و بمب هدایت اپتیکی ۵۰۰K است.

این جت در شهریور ۱۴۰۲ وارد نیروی هوایی ارتش کشورمان شد. این جت برای آموزش خلبانان جت سوخو ۳۵ خریداری شده است. این هواپیما‌ی جت مادون صوت است و فاقد رادار و یا سیستم‌ها تسلیحاتی مدرن و برد بلند است. وظیفه این جت عملیات‌های نظامی پیچیده نیست و وظیفه اول آن، آموزش و وظیفه دوم پشتیبانی هوایی نزدیک است و این جت عملا در دسته هواپیما‌های آموزشی قرار می‌گیرد.

یاک 130

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
محمد
۱۲:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
ای کاش به من ۳۲ ساله اجازه داده میشد به خدمت هوانیروز دربیام خیلی دوست دارم خدمت در هرجایی حتی لب مرز اما من اطلاعیه هایی که از۲۶ سالگی وپس ازلیسانس دریافت کردم و ارجاعاتی ک داشتم از۲۶ سالگی تاکنون به امثالِ منِ بی پشتوانه نیم نگاهی هم نشد کلا نه تنهاهوانیروزهمه ارگان های رزمی از۱۸ سال تا ۲۴ الی ۲۵سال میخواستن ماحیف شدیم درس خوندیم درس مثل مدرسس فرارکنی بری فن کاریادبگیری بهتره ومن اگر جای تصمیم گیران بودم کلیه رشته هاروجمع میکردم براساس کارهای موجود دانشجومیپذیرفتم با سختگیری و سن زیر۴۰ حداکثردیگه الان ک همه جازیر۴۰ میگیرن ازدهه ۶۰ یعنی ازبابا تا دهه ۸۰ تا بچه بابا باهم میتونن آزمون بدن مثلا یک زاده ۶۰ تی با یک ۸۸تی میتونن پدردختریاغیره باشن مثلعموعموزاده
Switzerland
محمد
۱۲:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
ای کاش به من ۳۲ ساله اجازه داده میشد به خدمت هوانیروز دربیام خیلی دوست دارم خدمت در هرجایی حتی لب مرز اما من اطلاعیه هایی که از۲۶ سالگی وپس ازلیسانس دریافت کردم و ارجاعاتی ک داشتم از۲۶ سالگی تاکنون به امثالِ منِ بی پشتوانه نیم نگاهی هم نشد کلا
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۸:۵۴ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
فرح
۱۴:۳۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
به کوری چشم حسودان ایران ما مقتدر و مستقل هستیم مرگ بر امریکا و اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
این دیگه قیافه نداره 44سال پیش سومین قدرت نیروی هوایی از آن ایران بوده ....واقعا جای خجالت دارد
Iran (Islamic Republic of)
حمید محمودی
۰۶:۳۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
بزودی ایران قادر خواهد بود پیشرفته ترین جنگنده ها مانند اف۲۲ و اف۳۲ و بمب افکنهایی در حد بی۱ تولید کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
سلام دوستان یک سوال اگه من بتونم خود اف 35رو تو ایران تولید بکنم چی گیرم میاد چه منفعتی برام داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
ایشالاجنگی نباشه وصلح همیشه پایدارباشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
هیچ کشوری نمی تواند جلوی وحشی گری نتانیاهو را بگیرد مقاومت روی خانه مردم بیفتد مردم اسراییل می توانند به او فشار بیاورند جنگ را تمام کند گروهای مقاومت اشتباه می کنند پایگاهای نظامی را می زنند آنها هرچه موشک داشتند فقط باید روانه فرودگاها می کردند چون بیشترین ضربه به مردم غصه و نیروهای مقاومت فقط هواپیماهای جنگی اسراییل است نه سربازان اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
به امید روزی که هیچ وقت وهیچ کجا جنگی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
به امید روزی که جنگنده های نیروی هوایی مون در شان ایران عزیزمون باشه نه این اسقاطی ها
Iran (Islamic Republic of)
ش. م
۱۰:۵۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
خدا قوت.. جوانان نامی ایران خدا پشت و پنا هتون..... ما تمام دلگرمیمون شمایید جوانان ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۰:۳۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
لطفآ به داد مردم مظلوم و مسلمان غزه برسید این نمایش های بی معنی بی خیال شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
برادر صلح نمی شود مگر ملت اسراییل به نتانیاهو فشار بیاورند فقط راهش اینه که مقاومت خانه های مردم را بزند و همچنین تمام موشکها را باید روانه فرودگاهای هواپیماهای جنگی کند تا آنها را از کار بیندازد گروهای مقاومت ومردم غزه زیاد از سربازان اسراییل آسیب نمی بینند از هواپیماها آسیب می بینند
Spain
محمد
۰۸:۵۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
پول های ملت ایران صرف موارد نظامی، هسته ای و امنیتی می شود و بعد ملت را تحت فشارهای اقتصادی قرار می دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
چرا جنگنده قاهر یا اف ۳۱۳ را تولید نکردن مگه دشمن ایران زمین هستند جتگنده قاهر از هر لحظ عالی بود لطفا تولیدش را به انبوه برسانید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
بعدشم ما خیلی جنگنده کم داریم همین طور هواپیمای غول پیکر برای آوردن ادوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
چرا شما جنگنده ی پیشرفته با مشخصات کامل ایرانی بدون تقلید از کشورهای خارجی مثل آف یا میگ و ...چرا خودتون با تولید داخلی نمی‌کنین مثلأ به خودتون باور داریم قوی هستین حضرت آقا یادتونه چه دستوری دادن گفتن فقط داخلی نه شبیه ساز آف یا میگ فقط فقط ایرانی و بدون تقلید از جنگنده های کشور دیگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
بشین تا تولید کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
یا رب مددی. سلام حقوق من را شورای عالی کار طوری تعیین کردکه لباس های پاره مردم را بخرم وبپوشم و در30مترجاماهی 7میلیون تومان اجاره میدهم به ناحق و اینکه خوراکی هم نان خالی و آب میخورم و اینکه مسکن ملی ثبت نام کردم ولی پول ندارم . چرا خانه 10متری برای افرادی که پول ندارند.نمیسازند؟واینکه سودسهام عدالتم را نمی‌دهند که دندانهایم را درست کنم و خیابان‌ها انقدرخراب است که ویلچرمادرم هرسال میشکند
United States of America
رضا
۰۵:۴۱ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
جانم به این جتِ جنگنده، کاش من یکی از سرنشین های این جِت جنگنده بودم تا میدیدید که چطور به دشمن حمله میکنم و در آنِ واحد جاهای مهم و افراد مهم را هدف قرار میدادم و برمیگشتم . افسوس که ممکن نیست??
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۴:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
محمد شکاری بافقی
۰۱:۲۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
پیروز و سرافراز باد ایران اسلامی عزیزمون در تمام عرصه‌های مختلف مقاومتی اللهم عجل الولیک الفرج آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
مثل تانک که مرز باکو برید نباشه باکو میگفت یه مشت آهن پاره اودند من هم دیدم همه جاش زنگ رده بود راه هم نمیرفت باید دقت بیشتر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
باعث تاسفه که عده ای بجای معادل سازی واژه های بیگانه شروع به معادل سازی واژه هایی که قبلا فارسی شده ودرفرهنگ جامعه جا افتاده کرده اند کلمه هواپیما که درقدیم به آن طیاره و یا بالین می گفتند به هواپیما که هم فارسی وهم زیباتر بودتغییرپیدا کرد،حالایک عده می خوان اونو به واژه نامانوس هواگرد تغییربدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
هواگرد معادل واژه ایرکرفت هست و شامل طیف وسیعی از محصولات هوانوردی میشه . این دو تا که شما میگید ربطی به هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
لطفا یک هواپیمای مسافربری ایمن و پیشرفته نیاز کنونی جامعه ما هست. این راه را کشور چین با موفقیت رفته ما هم می توانیم در پیمودن این راه از آنها کمک بگریم و به یک هواپیمای مسافربری ایمن و پیشرفته کم برد برسیم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۲۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
اگه بتونن البته توان ساخت داریم ولی جنس و بدنه و ابزار آلات تشو در اختیار نداریم باید با کمک دیگر کشور ها راحت می‌سازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
امیدوارم هر زودتر شاهد ساخت هواپیماهای بهتر از اف 35 و ... باشیم.. ایران سربلند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
اراده و امید با توهم فرق داره ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
۵۴۱ فروند هواپیمای اوراقی ۷۰ سال ساخت داریم که فقط ۱۵ فروندش عملیاتی هستن

جنگنده یعنی ظرف ده دقیقه عملیاتی میشه و قابلیت پرواز و عملیات داره
ما چند فروند جنگنده این مدلی داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۲۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
به تعداد انگشت دست هم نمی‌رسند
Germany
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
شانزدهمین جهان و فرسوده ترین ناوگان هوایی جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
یه مشت آهن پاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
از لحاظ تعداد خوبه ولی از لحاظ کیفیت برای این دوره و زمونه پایینه، بدرد جنگ با ارتش های پیشرفته و مجهز نمیخورن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
کرونایاب از راه دور مستعان با برد 700 متر از قلم افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
همشونو زده بر پایه F5 پراید 111 131 132
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
اینا که همه شبیه همن فقط رنگاشون فرق می کنه
United States of America
جواد
۱۱:۴۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
این که همشون شدن همون اف۵ دست دوم که گفتین از اتیوپی آوردین ، وجدانا شما به اینا میگین جنگنده ، اینا الان ژیان هستن در مقابل بنز و لامبورگینی
-
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
یاشاسین ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
البته درسته هفدهمین ولی با جنگنده های پنجاه سال پیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
پیکان و پژو ..ودنا پلاس....وتارا اوتومات.‌‌‌در مقابل بنز بی ام و...تویوتا کادیلاک...خالا خوتون قصاوت کنین برد با کیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
هواپیماهای سوخو و اف 14 و.. را یادتون رفت
والبته مهم ترین سلاح ، ایمان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
حذف قبول شدگان آزمون استخدامی دولتی با مدارک بالاتر غیرقانونی و بی عقلی است ، هرکسی بتواند ملاک شایستگی آزمون ها را بدست آورد باید بتواند استخدام شود گناه نکرده درس خونده و علمش بیشتر است. وقتی مدارک تحصیلی را در کاریابی آزاد می کنید هرکسی با هر مدرکی که بخواهد می تواند استخدام بشود. اگر می خواهید ارشد با مدرک لیسانس برای استخدام اقدام نکند شغل برایش تامین کنید. ظلم نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
خدا رو شکر موشک داریم وگرنه با این ناوگان هوایی معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
هرگونه دریافت اجاره و فروش مسکن بدون مشخص بودن سند رسمی ملک و قرارداد و پرداخت مالیات صاحب خانه را جرم و پولشویی اعلام کنید و حساب های بانکی دریافت کننده را توقیف و فرد را مجازات مالی و مالیاتی کنید و فرد افشا کننده را پاداش دهید تا اتمام قرارداد غیر رسمی، مستاجر بماند و یا از فروشنده غیر رسمی، خسارت بگیرد. با افزایش مالیات سنگین برای صاحبان تعداد بیش از سه خانه خالی یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه خالی، در هر شهر از احتکار خانه جلوگیری کنید. برای کسانی که بیش از سه خانه یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه در هر شهر اجاره داده اند به عنوان صنعت اجاره خانه رفتار کرده و قوانین مالیاتی تجاری ایجاد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
آقای خاص
۰۹:۳۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
لعنت بر هر چی ظالم و جنگ طلب در دنیا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
آفرین بر دلاورمردان ارتش اسلام
یاشاسن ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
اونایی که منفی میدن واقعا فازشون چیه
یه مشت مزدور تروریست تجزیه طلب که هر وقت فرصت بدست آوردن دست به کشتار و قتل عام مردم و ضربه به کشور زده اند
به امید نابودی تمام وطن فروشان و تروریست ها
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
کارایی در جنگ مدرن صفر ، در جنگ با داعش و شبه نظامیا خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
صنعت جنگنده سازیمون هم مثل خودروسازیمون شده یه تیبا هاچ بک زدن ده تا مدل ازش درآوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
کل خبر برای این بود که قاهر شده پهپاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
قاهربی سرنشین کنترل
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۶:۱۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
همیشه پیروز وسرافراز باشید جوانان ایرانی به امید روزی برسد که ابر قدرت جهان باشیم
آخرین اخبار