سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از افتتاح پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران خبر داد.

حسین ایزدی سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در مراسم افتتاح پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در ایستگاه ساری با اشاره به اینکه اولین پایگاه جهانی تحت عنوان پایگاه صنعت و میراث ملموس در کشور و استان با مرکزیت شهر ساری و راه آهن جمهوری اسلامی در شمال کشور افتتاح می‌شود، گفت: یک فرایند بسیار مشکل و مستندسازی برای ثبت جهانی انجام شد.

او با اشاره به پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر در مازندران، افزود: پایگاه جهانی عباس آباد بهشهر با موقعیت‌های مختلف، جاذبه‌های گردشگری، میراثی و درختان کم نظیر آن در حال فعالیت است.

ایزدی با بیان اینکه معرفی راه آهن شمال زیره به کرمان بردن است چرا که سبقه تاریخی آن مشهود است، گفت: فرایند ثبت پایگاه جهانی از سال ۹۷ آغاز و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در شورای جهانی یونسکو مطرح و ثبت جهانی شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اعلام اینکه راه آهن دومین پایگاه جهانی در استان است، ادامه داد: پایگاه جهانی هیرکانی با ۷ لکه که مازندران دارای بیشترین لکه را دارد و با درختان ممرز و راش سومین پایگاه جهانی است که بزودی افتتاح می‌شود.

او با اشاره به ۳ پایگاه ملی فرح آباد ساری، اسپهبد خورشید سوادکوه و یوش نور، افزود: وجود پایگاه‌ها بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا در حفظ، احیاء و بازآفرینی گام‌های بلندتری برداریم.

ایزدی راه اندازی موزه‌ها درکنار پایگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.