رضا صیادى گفت: درباره استاندارد بیلبوردهاى شهرى دستورالعمل دقیقى نداریم، یعنى نمى‌توانیم بگوییم که این تعداد کاراکتر اگر در بیلبورد باشد استاندارد است یا خیر!

فرقى ندارد که کجاى این شهر باشید! پشت چراغ قرمز، پیاده رو، پل عابر پیاده و...؛ همه جا قابل مشاهده است و رنگ و لعاب آن مخاطب را به خود به یکباره جذب مى کند البته محتواى  آن‌ها هم متفاوت است و ممکن است هرچند وقت یکبار تغییر کند! صحبت از بیلبوردهایى است که همچون حالت قارچ گونه در بیشتر نقاط پایتخت سبز مى شوند.

در خصوص استاندارد سازی تبلیغاتی به اولین نکته ای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار می گیرد، بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده می شود این مدت زمانی است که توجه مخاطب به سمت تبلیغات جلب  و پیام انتقال داده می شود، متن بیلبورد هم باید بین ۸ تا ۱۰ کلمه باشد.

این روزها علاوه بر بیلبوردهاى تبلیغاتى در گوشه و کنار تهران شاهد بیلبوردهایى هستیم که توسط سازمان زیباسازى شهر تهران به اشعار شاعران مزین شدند و طبیعتا کار بسیار خلاقانه و موثرى است زیرا  بر ترویج فرهنگ ادب و شعر تاثیر مثبتى مى‌گذارد، اما سوالى که مطرح است، این است که آیا این بیلبوردهایى که اشعار شاعران را به نمایش مى گذارد اصلا طبق قانون شهرى استاندارد است؟ آیا این اشعار بلند آن هم در بیلبورد هاى شهر عواقبى براى رانندگان ندارد؟

در این رابطه، رضا صیادى مدیرعامل سازمان زیباسازى شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که درباره استاندارد بیلبوردهاى شهرى دستورالعمل دقیقى نداریم؟! یعنى نمى توانیم بگوییم که این تعداد کاراکتر اگر در بیلبورد باشد استاندارد است یا خیر! آن چیزى که رعایت مى شود این است که بیلبورد پیام و محتوا را به مخاطب منتقل کند، باید موجز باشد و ٨ الى ١٥ ثانیه جهت ملاحظه مخاطب زمان ببرد. طبیعتا راننده شاید نتواند اشعار روى بیلبورد را بخواند، اساسا بسیارى از این محتوا‌ها بیش از راننده، سرنشین‌ها مخاطبش هستند.

وى بیان کرد: تلاش کردیم که اشعارمان زیاد طولانى نباشند و ١٠ ثانیه زمان ببرد و مردم قبلا آن را شنیده باشند، در رابطه با تصادف هم که هر فایل گرافیکى در شهر ممکن است باعث تصادف شود و چشم راننده را به خود بدزد که یک قاعده کلى است، با این حال امیدواریم اشعار ما  موجب تصادف نشود.

افزون بر این؛ نکته قابل تامل این است که مگر مى شود، سازمانى که زیرمجموعه شهردارى تهران است براى انجام کار خود استاندارد خاصى نداشته باشد تا از آن پیروى کند؟ این صحبت‌ها در حالى است که پلیس راهور نظر دیگرى دارد! سرهنگ مومنى معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که اشعارى که سازمان زیباسازى شهر تهران بر روى بیلبوردهاى شهر حکاکى کرده، اصلا براى راننده قابل خوانش نیست و به دلیل طولانى بودن این اشعار متاسفانه موجب تصادف رانندگى مى شود و باید دقیقا مورد بررسى قرار بگیرد تا عواقبى نداشته باشد و استاندارد باشد.

وى تاکید کرد که بنر‌ها و بیلبوردهاى شهر باید کوتاه و مختصر باشد نه اینکه ذهن مخاطب را درگیر کند و با یک نگاه کوتاه راننده مطلب رسانده شود؛ این بلند نویسى استاندارد نیست و تصادفات را رقم مى زند، سازمان زیباسازى در رابطه با این اقدام نامه نگارى انجام نداده است و باید کارشناسان براى این موضوع وقت بگذارند.

همچنین سرهنگ مصطفی زینی‌وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که  این بیلبوردهاى در کنار جاده یا بزرگراه را می‌توان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگو‌های حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار می‌دهد و مختل می‌کند و در تصمیم گیری‌های راننده هم مشکلاتی را پدید می‌آورد.  اکثر مطالعات در این زمینه بی نتیجه مانده، ولی یک روند ظهور در ادبیات وجود دارد که نشان می‌دهد تبلیغات و بنر‌ها می‌تواند خطر تصادف را افزایش دهد.

در ادامه مهدى پیرهادى رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهرى شوراى اسلامى شهر تهران هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بر لزوم استانداردسازى بیلبوردهاى شهرى تاکید کرد و یادآور شد که سازمان زیباسازى شهر تهران اقدامات بسیار خوبى تا به امروز انجام داده که یکى از آنها همین اجراى پویش شعر در بیلبوردهاى شهر اشاره کرد، اما طبیعتا این اقدام با مخالفت و نقدهایى همراه بوده است، البته که باید نقد‌ها شنیده شود و نکات آن‌ها مدنظر قرار گیرد و کار را اصلاح کرد، نظر پلیس راهور باید براى بیلبورد اشعار لحاظ شود زیرا قید کردن اشعار طولانى شاعران در بیلبورد‌ها موجب تصادف مى شوند، پس بهتر است اشعار کوتاه‌تر شود و در اقدامات بعدى حتما کار کارشناسى انجام دهد؛ گفتنى است  که این اقدام خوب و ارزشمند است، اما باید طبق نظر راهور اصلاح شود.

الهام ابراهیمی کارشناس حوزه شهری در گفتگو با یکی از رسانه ها در این خصوص بر این باور است که مساله ساماندهی تبلیغات محیطی از قبل هم مطرح بوده و مدیریت شهری در دوره پیشین (شورای شهر پنجم) به این مساله ورود کرد و طرح مناسبی نیز تدوین شد، اما به دلیل تغییرات پیایی شهرداران پایتخت به مرحله اجرا نرسید. البته این مساله با نهاد‌های مرتبط نیز در میان گذاشته شده تا در این مورد مشارکت داشته باشند. نما‌های شهری و اجزای تفکیکی در مباحث طراحی شهری مهم است.

حال با این اوصاف، نباید حتما منتظر باشیم که این بیلبورد‌ها حتما چندین تصادف را رقم بزنند که مسئولان به فکر باشند، بهتر است همان پیشگیرى را انجام دهند و قبل از انجام یک کار فرهنگ اجتماعى، تمامى ابعاد آن را مدنظر قرار دهند و تنها به فکر ظاهر یک کار نباشند، باید ببینیم در آینده براى بیلبوردهاى شهرى چه اتفاقى رخ مى دهد و از قانونى پیروى مى کنند یا خیر!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
تمام شاخص ها توسط شاعران بزرگی مثل سعدی و حافظ ‌و مولوی وخیام قبلاً گفته شده است پس نیازی به این بیلبوردهای که بعضی ها اصلا مفهومی ندارد نمی باشد فقط هزینه از جیب مردم است.
Germany
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
یک دستورالعمل کلی وجود دارد ، هر کی زیر میزی بیشتری بدهد .
آخرین اخبار