رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر آسفالت و ماشین آلات گفت: مصرف سالانه آسفالت حدود ۵۰ میلیون تن است که عددی حدود ۱۰۰ همت ارزش ریالی آن می شود.
به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای سهم سازمان راهداری در نگهداری راه های کشور از ۱۰۰ همت و ۵۰ میلیون تن ۱۰ تا ۱۵ همت ۱۰ تا ۱۵درصد است.
وی ادامه داد: ورود قیر به بورس می تواند موجب بهبود قیمت آن و در نهایت بهبود راه های کشور می شود.
او بیان کرد: هم اکنون ۵تا ۷ میلیون تن آسفالت پخش شده است که باید این رقم به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن افزایش یابد تا طی ۵سال وضعیت خرابی جاده های کشور بهبود یابد و به وضعیت استاندارد برسیم.
اکبری توضیح داد: شرکت ساخت سالانه حدود یک هزار کیلومتر راه می سازد و سازمان راهداری و حملونقل جاده ای سالانه ۲هزار کیلومتر راه روستایی می سازد و هرسال راه های جدیدی به کشور افزوده می شود که باید در کنار آنها نگهداری از آنها مورد تاکید و توجه قرار گیرد و برای آنها بودجه ای در نظر گرفته شود.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به وضعیت نا مناسب ماشین آلات سازمان راهداری و همچنین وضعیت نامطلوب رفاهی نیروی انسانی شاغل در این بخش گفت: باید منبع درآمدی برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ایجاد کنیم تا ضمن بهبود وضعیت ماشین آلات راهداری ارتقای وضعیت رفاهی نیروی انسانی به کاهش تصادفات جادهای نیز دست یابیم چراکه بخشی از تصادفات جاده ها به آسفالت جاده ها مرتبط است.
وی ادامه داد: تامین مالی نگهداری راه ها در تمام دنیا از سه طریق انجام می شود که این سه طریق شامل اخد عوارض از خودرو ، اخذ عوارض سوخت و همچنین اخذ عوارض جاده ای که به دنیال آن هستیم تا در این خصوص مصوبه از مجلس بگیریم.
وی تاکید کرد: در حوزه اخذ عوارض از جاده ها دولت باید تصمیم جدی بگیرد.