مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح مصوبات مواد ارجاعی برنامه هفتم به کمیسیون تلفیق گفت: در بررسی ماده ۵۶ برنامه هفتم که به حوزه ترانزیت، حمل و نقل، توسعه حمل و نقلها و لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر اختصاص دارد مصوباتی را داشتیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه کریدورها یکی از موضوعات بسیار جدی است که تا کنون مغفول واقع شده، ادامه داد: در جریان بررسی برنامه هفتم به جهت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی اجازه داده شد پس از تامین نیازها از تولیدات داخل کسری موجود با واردات لوکوموتیو با عمر ۱۵ سال تامین شود.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی مسافر یکی از دغدغههای مردم است، عنوان کرد: در برنامه هفتم پیشبینی کردهایم که قیمت بلیط حمل و نقل ریلی مسافر افزایش نداشته باشد، اما به جهت حمایت از شرکت راه آهن و شرکتهای خدمات رسان دولت منابع جبران زیان آنها را در بودجه سنواتی پیش بینی کند.
یوسفی با اشاره به اینکه در زمینه توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای، نقش کشور در ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیتها، توسعه بنادر شمال و جنوب کشور داشتیم، ادامه داد: ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم، اما متاسفانه کمتر از ۹ درصد جمعیت کشور در آن ساکن هستند، در برنامه هفتم امتیازات و معافیتهای خاص، اختصاص زمین و موضوعات حمایتی در سواحل خصوصا سواحل جنوبی و پسکرانهها در نظر گرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حمایت از رشد صنعت هوایی برای حمایت از شرکتهای فعال در صنعت هوایی، تقویت سازمان هواپیمایی کشور به جهت لزوم تبدیل شدن به هاب منطقه و جذب پروازهای منطقهای، توسعه فرودگاهها خصوصا شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) علاوه بر پیش بینی منابع استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه بنادر این ظرفیت را ایجاد کردهایم تا شرکتهای داخلی و خارجی سرمایه گذاری کنند و به این سمت حرکت کنیم تا صنایع آببر را در سواحل و پس کرانهها ایجاد کنیم، عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل تصمیمات خوبی از جمله مدیریت واحد و ایجاد ستاد ملی ترانزیت به منظور توسعه راههای مواصلاتی، نوسازی و بهسازی جادهها گرفته شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: معادن بزرگ که بیش از یک میلیون تن محصول در سال استخراج میکنند را مکلف کردیم تا ۱ و نیم درصد از سود خالص خود را به توسعه راههای روستایی و شهرهای کمتر توسعه یافته پیرامونی خود اختصاص دهند.
نماینده مردم اهواز با تاکید بر اینکه متاسفانه ۴۵ درصد از راههای اصلی کشور که ۳۴ هزار کیلومتر دارد دچار آسیب هستند و باید بهسازی شوند، عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این بوده تا علاوه بر ایجاد فضا برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی با نگاه متوازن به حوزه ترانزیت بتوانیم طی ۵ سال به اهداف خود برسیم.