افزایش ۳۵ درصدی صادرات خراسان رضوی به افغانستان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت در ۶ ماه سال جاری ۲۷۵ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشتیم که ۳۵ درصد رشد داشته است.

امیررضا رجبی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌های مؤثر در صادرات است و در سال گذشته یک مجموعه صادرکننده ممتاز و سه مجموعه صادرکننده نمونه ملی از این استان انتخاب شدند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به عملکرد حوزه صادرات در ۶ ماه اول سال جاری عنوان کرد: در ۶ ماه سال جاری ۷۳۷ میلیون دلار صادرات از استان انجام شده که به لحاظ وزنی ۳۷ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیر کل صنعت، معدن تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خصوص سهم صادرات گمرکی، گمرک مشهد به لحاظ سهم صادرات بالاتر بوده و سپس گمرکات دوغارون، سرخس، لطف‌آباد و باجگیران در رده‌های بعدی قرار دارند. بازارچه‌های مرزی در باجگیران و دوغارون نیز رشد خوبی داشته و اثرات خوبی در حوزه صادرات داشتند.

وی با اشاره به اهمیت کشورهای صادراتی گفت: کشورهای عمده مقصد صادراتی بسیار مهم هستند؛ در استان خراسان عمده صادرات ما به کشور افغانستان انجام می‌شود. در ۶ ماه سال جاری ۲۷۵ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشتیم که ۳۵ درصد رشد داشته است و سایر کشورها نیز رو به رشد بوده است. به ترکمنستان ۱۳ درصد، تاجیکستان ۶۰ درصد و پاکستان ۹۰ درصد رشد صادرات داشتیم.

کشورهای عمده‌ای که رشد صادرات به آن‌ها را داشتیم، به ترتیب چین، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان و امارات بوده است و بخش عمده واردات نیز مواد اولیه برای تولید است.

رجبی با اشاره به اینکه اصل تعهد ارزی یک مبحث ملی است، اظهار کرد: با صادرات ریالی به افغانستان عملاً ارز به استان بازگشت می‌کند، بنابراین باید صادرات ریالی از استان به افغانستان را به رسمیت بشناسیم. اخیراً برای بار دیگر این موضوع مطرح شده که صادرات ریالی بر اساس یک سقف مشخص ابلاغ شود، بر این اساس برای صادرات به افغانستان یک شیوه‌نامه پیشنهاد شده که بخشی از دغدغه‌ها را حل خواهد کرد.

پیش از این نیز مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد گفت: ۶۴۳ هزار و ۶۸۶ تن انواع کالا طی نیمه نخست امسال از این پایانه به افغانستان صادرات شد که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.