موریانه و آفت بنای کاخ چهلستون را تهدید نمی‌کند

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت:موریانه و آفت بنای تاریخی کاخ چهلستون را تهدید نمی‌کند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: ستون‌های چوبی ایوان مجموعه جهانی کاخ چهلستون و همچنین ستون‌های ایوان کاخ عالی‌قاپو از دهه ۴۰ خورشیدی تحت مرمت مستمر هستند.

 حمیدرضا محققیان افزود: در طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته  آفت‌هایی همچون موریانه و سوسک آسیب‌هایی را به بدنه ستون‌های چوبی این دو مجموعه تاریخی وارد کرده بود، اما بر اساس تمهیدات اندیشیده شده از ۳۰ سال گذشته همه‌ساله و به مدت ۳ تا ۴ روز این بنا‌های تاریخی به‌طور کامل تعطیل و عملیات سم‌پاشی و گندزدایی بر روی ستون‌های چوبی و تمامی الحاقات چوبی این بنا‌های تاریخی انجام می‌شود، بر روی همین اصل حداقل در طی ۳ دهه گذشته تاکنون هیچ‌گونه آفتی مجموعه‌های چوبی این بنا‌های عظیم تاریخی را تهدید نمی‌کند، زیرا همکاران ما به‌صورت دوره‌ای این مجموعه‌ها را از منظر تهدید انواع آفت‌ها مورد پایش و مراقبت قرار می‌دهند.

او گفت: حفره‌هایی که به دلیل آفت بر بدنه ستون‌های این مجموعه‌های تاریخی مشاهده می‌شود متعلق به ۴۰ سال قبل است و هیچ گزارش جدیدی مبنی بر نفوذ آفت بر بدنه‌های چوبی این بنا‌های تاریخی تاکنون مشاهده نشده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار