رویکرد ویژه دولت سیزدهم شرایط تامین پایدار آب مشهد را رقم زد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: دولت سیزدهم با رویکرد ویژه و با حساسیت، موضوع آب مشهد را مورد توجه قرار داد تا شرایط تامین پایدار آب در این کلانشهر حاصل شود.

حسین اسماعیلیان گفت: این در حالی است که شروع کار دولت مردمی سیزدهم با خشکسالی بی سابقه در استان خراسان رضوی و به ویژه محدوده مشهد همراه بود.

 

وی بیان کرد: شهر مشهد علاوه بر جمعیت سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفری، سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر از سراسر میهن اسلامی و خارج از کشور است، لذا تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار دولت قرار گرفت و با انجام اولین سفر ریاست جمهوری در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ این برنامه ها در قالب مصوبات سفر به تصویب رسید.

 

مدیر عامل شرکت آبفا مشهد اضافه کرد: اختصاص مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال برای طرح های اضطراری تامین آب مشهد از جمله مصوباتی بود که با اجرای پروژه های متعدد باعث ایجاد شرایط پایدار تامین آب در تابستان ۱۴۰۲، به رغم سه سال خشکسالی پیاپی شد.

 

وی گفت: احداث و بهره برداری از سه باب مخزن با مجموع ظرفیت ۹۰ هزار متر مکعب، حفر و تجهیز ۷۰ حلقه چاه، اجرای ۷۵ کیلومتر خطوط انتقال آب و احداث ۲۸ کیلومتر خطوط جمع آوری چاه های داخل شهر از جمله این پروژه ها در طی چند ماه گذشته است که با اجرای آنها هزار و ۹۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب تقویت شد.

 

اسماعیلیان خاطر نشان کرد: در بازه میان مدت و در راستای مصوبات سفر، تخصیص اعتبار و فعال کردن پروژه احداث سد «شوریجه» در سرخس و سامانه انتقال آب به مشهد و اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب از کوه های هزار مسجد به نتیجه رسید.

 

وی ادامه داد: طرح انتقال پساب و جایگزینی با چاه های کشاورزی به منظور تامین آب شرب مشهد نیز عملیاتی شد و در این راستا خط برگشت آب آغاز و بخش اول آن به طول ۳۰ کیلومتر به اتمام رسید.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: همچنین یکی از قراردادهای مهم و بزرگ سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزش روز حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال به روش بیع متقابل ( معاملات دوجانبه) قطعی و از این محل، پروژه های مهم احداث تصفیه خانه فاضلاب و آبرسانی نیز آغاز شد.

 

اسماعیلیان افزود: شروع عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به مشهد با عبور از سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از جمله اقدامات بسیار مهم دیگر در بازه بلند مدت است که از طریق باز تخصیص آب و اختصاص بخشی از آن به آب شرب، سهم مهمی در تامین آب کلانشهر مشهد خواهد داشت.

برچسب ها: تامین آب ، انتقال آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار