سخنگوی وزارت خارجه ایران:

مشارکت در توسعه افغانستان رویکرد اصولی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: سرنوشت دو کشور ایران و افغانستان قابل تفکیک نیست و تحکیم ثبات در افغانستان و مشارکت در توسعه این کشور رویکرد اصولی ایران است.  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به سفر هیأت بلندپایه اقتصادی طالبان به ایران گفت: رابطه اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دیرپا و در هم تنیده است و ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده است.

وی افزود: در این سفر و در دیدار با هیأت طالبان درباره موضوعاتی نظیر حقابه ایران و مسایل مرزی گفتگو شد، اگر چه مدت زیادی است که در سایه تبادل نظر‌ها میان دو طرف، شاهد کمترین درگیری‌ها و رخداد‌های ناگوار مرزی بوده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار کرد: ما معتقدیم که همه کشور‌ها باید کمک کنند تا افغانستان شرایط بهتری را تجربه کند و در همین زمینه هم ما در تلاشیم تا وضعیت بهتری را شکل دهیم.

کنعانی درباره اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان نیز گفت: موضوع آوارگی خواهران و برادران افغانستانی، نتیجه بیست سال اشغالگری آمریکاست که با وضعیت سخت معیشتی  مجبور شدند برای پیدا کردن شرایط بهتر زندگی، سرزمین خود را ترک کنند و ایران به این موضوع به عنوان مساله‌ای انسانی نگاه می‌کند.

وی در عین گفت که مسأله اخراج پناهجویان افغانستان از پاکستان، در چهارچوب مذاکرات دو کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: دولت آمریکا  بیش از همه در زمینه جبران خسارت و بازگشت مهاجران افغانستانی مسئول است.

این درحالی است که امروز رسول موسوی، دستیار وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود حق هر کشوری است که حضور و اقامت اتباع خارجی در سرزمین خود را مدیریت نماید، اما اگر پاکستان در آستانه زمستان در تصمیم خود به اخراج اجباری مهاجران افغان تجدید نظر کند و به مهاجران تا بهار سال آینده فرصت بدهد کاری اسلامی و انسانی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.