تولیدچهار میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان

با هدف اجرای طرح ملی مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، امسال، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان تولید شده است.

 حسینعلی نریمانی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه سرانه جنگل به ازای هر نفر در دنیا، ۶۵ صدم هکتار است، گفت: هم اکنون در کشور، سرانه جنگل‌ها به ازای هر نفر ۱۷ صدم هکتار است که طبق قانون هوای پاک، این میزان باید به ۲۵ صدم هکتار برسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان هم گفت: در طرح تولید و کاشت یک میلیارد درخت در کشور، کاشت ۲۰ میلیون اصله نهال در مدت چهار سال سهم استان اصفهان است و امسال، چهار میلیون نهال کاشته می‌شود.

ابوطالب امینی افزود: سهم هر کدام از ۲۸ شهرستان در استان اصفهان با توجه به اقلیم، نوع درخت سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و منابع آبی در دسترس مشخص شده است.

او افزایش میزان نفوذپذیری آب‌های سطحی، جلوگیری از وقوع سیلاب‌های مخرب، تقویتِ سفره‌های آبِ زیرزمینی، ممانعت از ایجاد و گسترش ریزگرد‌ها و تثبیت شن‌های روان را از مزایای افزایش پوشش گیاهی و اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال بیان کرد.

رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گفت: با توجه به اینکه وسعت عرصه‌های بیابانی این استان بیش از سه میلیون هکتار است، در طرح مشارکت مردمیِ کاشتِ یک میلیارد نهال، بیشترِ گونه‌های بیابانی مقاوم به خشکی و کم آبی مثل گز شاهی، تاغ، قره داغ، آتریپلکس و نهال فضای سبزی تولید شده  و  کاشته می‌شود.

رضا شفیعی افزود:، چون نهال‌های تولید شده در استان اصفهان، ریشه لخت هستند و باید به خواب زمستانی بروند، بعد از دومین بارندگی در فصل پاییز یعنی احتمالا، اواخر آبان، کاشت این نهال‌ها آغاز می‌شود.

او اضافه کرد: تولید نهال از اسفندِ پارسال در استان اصفهان آغاز شده و تاکنون، چهار میلیون و ۷۰۰ اصله نهال شامل ۵۰۰ اصله نهال دولتی، دو میلیون و ۴۰۰ هزار اصله با مشارکت مردمی و یک میلیون و ۸۰۰ اصله نهال با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

مریم محمدهاشمی، کارشناس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان هم گفت: در بخش‌های جنوبی و غربی این استان با توجه به اینکه میزان بارندگی بیشتر است، گونه‌های مثل صنوبر و بادامک و در قسمت‌های شمالی، شرقی و مرکزی، به علت بارش کمتر، گونه‌های بیابانی مثل تاغ و گونه‌های فضای سبز همچون زیتون، سنجد، اقاقیا توت و ارغوان کاشته می‌شود.

رهبر معظم انقلاب، نیمه اسفند پارسال، موضوع کاشت سه نهال به ازای هر ایرانی را مطرح کردند و گفتند: اگر به تعداد ملت ایران، به ازای هر نفر، سه نهال کاشته شود، این معنایش این است که در طول چهار سال، برنامه دولت در خصوص ایجاد یک میلیارد نهال تحقق پیدا می‌کند؛ یعنی سالی ۲۵۰ میلیون نهال در طول چهار سال که از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.