رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: برخی مشکلات شرکتهای دانش‌بنیان باعث شده است تا تمرکز این واحدها برای انجام صادرات از میان برود و اگر شرایط مهیا شود، صادرات در این حوزه افزایش خواهد یافت.

مسعود میرزایی شهرابی گفت: سهم صادرات سال ۱۴۰۱ خراسان رضوی از مسیر دیپلماسی فناوری و توسعه صادرات به کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی به ارزش بیش از ۱۲ میلیون دلار بوده است که در این میان میزان صادارت تجهیزات پزشکی حدود پنج میلیون دلار، دارو و مشتقات آن حدود یک و نیم میلیون دلار، تجهیزات برق و الکترونیک حدود سه میلیون دلار، تجهیزات صنایع نفت و گاز حدود سه میلیون دلار و سایر محصولات حدود یک میلیون دلار است.

وی ادامه داد: آنچه روند توسعه فناوری و رشد قابل توجه صادرات محصولات فناورانه در سالهای اخیر در پارکهای علم فناوری و شرکتهای دانش بنیان را نشان می‌دهد، وجود ظرفیت بالا و توان فنی و تخصصی جامعه نخبگانی کشور است که باعث وارونه شدن جریان واردات فناوری به صادرات فناوری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اکنون پارک علم و فناوری خراسان رضوی توانسته محصولات خود را به کشورهای انگلستان، عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه، مالزی، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای آسیای میانه صادر کند.

وی گفت: یکی از مهمترین چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان، فضای استقرار اداری و کارگاهی آنان است که متاسفانه تاکنون و به رغم قولهای مساعد مسوولان، اتفاق چشمگیری در این خصوص رخ نداده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر تامین مالی و عدم سهولت در پرداخت تسهیلات و همچنین عدم وجود نیروی متخصص و نگهداشت این نیروها باعث ایجاد چالش‌هایی برای شرکت های دانش بنیان شده است.

وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی توانسته است در حوزه های مهم و منحصر به فردی همچون تولید انواع پمپ‌ها و شیرآلات پیشرفته صنعتی در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یکی از از چهار کشور تولید کننده باشد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: این پارک در تولید سیستم‌های کنترل نیروگاهی دنیا، تولید کننده سیستم‌های اتوماسیون صنعت برق، سومین تولید کننده داروی فاکتور هشت خون، تولید کننده تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند سی‌تی‌اسکن و ونتیلاتور، ارائه کننده نرم‌افزارهای کاربردی و سیستم‌های اتوماسیون اداری و صنعتی، ارائه کننده خدمات و سرویس‌های «بیگ‌دیتا» مبتنی بر هوش مصنوعی و ارائه کننده سامانه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی موفقیت های بسیاری کسب کرده است.

برچسب ها: صادرات ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار