معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۸۶ درصد مطالبات چغندرکاران معادل ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بهای چغندرقند تحویلی به کشاورزان استان پرداخت شده است.

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه۱.۲ تا ۱.۸ میلیون تن چغندر قند در استان تولید می‌شود و براساس اظهارات مسئولان جهادکشاورزی گردش مالی این بخش سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان است.

وی افزود: سطح زیر کشت چغندر در کل کشور در حدود ۱۰۰ هزار هکتار است که سهم استان از این میزان سطح زیر کشت در حدود ۳۲ تا ۳۴ هزار هکتار است البته در برخی مناطق کشت آزاد و خارج از برنامه ابلاغی هم انجام می‌شود.

به گفته کرامتی، آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد.

هرچند در سال‌های اخیر و برای احیای دریاچه ارومیه، میزان کشت چغندر قند درآذربایجان غربی کاهش یافته، اما کارشناسان می‌گویند امسال حدود دو میلیون تن چغندر از اراضی زراعی استان برداشت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.