محمد آزین، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه معلم در نشست خبری و رونمایی پوستر این جایزه اظهار کرد: جایزه معلم را در پاسخ به این مساله بنیان گذاری کردیم که میدانیم همه به نوعی مدیون مربیان و معلمان هستیم که فرصت تقدیر از آنان را نداریم لذا این جایزه بستری برای تقدیر از معلمان است.
به گزارش دبیرخانه دائمی جایزه معلم، وی افزود: در قلب جایزه معلم، یک حس خوب و مدیون بودن را نسبت به معلمان جامعه داریم که قصد داریم افراد جامعه از معلمان تقدیر کنند.
آزین درباره روند برگزاری جایزه معلم، ضمن معرفی اعضای شورای سیاست گذاری این جایزه گفت: مخاطبان این جایزه عموم مردم هستند تا توجه افراد جامعه به معلمان جلب شود. افرادی که میتوانند در این جایزه نامزد شوند افرادی هستند که در کسوت معلمی و مربی گری فعالیت و با کودکان و نوجوانان ۱۸ سال به پایین سروکار دارند.
وی فرایند ثبت نام در این جایزه را اعلام و اضافه کرد: از امروز که فراخوان جایزه اعلام میشود امکان نامزد شدن معلمان در سایت جایزه معلم فراهم خواهد شد و تا پایان آذرماه بازه ثبت نام است سپس در فرایندی انتخابهایی روی افراد نامزد شده صورت میگیرد و براساس ۵ معیار ارزیابی صورت میگیرد. شایستگیهای فردی و حرفهای معلم نامزد، اولین معیار است که توسط تیم ارزیاب متخصص تعلیم و تربیت ارزیابی میشود، دومین معیار اثرگذاری و نوآوری حل مساله توسط معلم در حوزه تعلیم و تربیت است، سومین معیار اثرگذاری معلم بر زندگی دانش آموزانش است، چهارمین معیار اثرگذاری معلم بر جامعه محلی و پنجمین معیار ظرفیت معلم برای تبدیل شدن به سفیر و نماینده جامعه معلمان کشور خواهد بود.
وی افزود: تیم ارزیابی متشکل از ترکیبی از ارزیابان حرفهای و تخصصی آموزش و پرورش، روانشناسان، کارآفرینان، هنرمندان و معلمان است که معلمان را بر اساس ۵ معیار میسنجند تا در یک برنامه، نماینده جامعه معلمی را انتخاب کنیم و جایزه سال معلمی را دریافت میکنند. گستره جایزه معلم محدود به کشور ایران نیست. معلمان کشورهای دیگر مسلمان نیز میتوانند در این جایزه شرکت داشته باشند و این رقابت همراه با رفاقت در بین معلمان بین المللی نیز وجود دارد.
آزین تصریح کرد: در ایام مبعث پیامبر (ص) و اواخر بهمن ماه امسال، مراسم اختتامیه جایزه معلم برگزار میشود. برای شناسایی معلمان نیز از این افراد دعوت میکنیم تا خود را به ما معرفی کنند. تلاش داریم معلمان مناطق روستایی و عشایری را شناسایی کنیم تا در خدمت این افراد نیز باشیم.
به گفته وی جایزه معلمی یک جایزه مردمی است و بنیاد تعلیم و تربیت برهان در کنار آموزش و پرورش تلاش دارد اقدامات اجتماعی را برای معلمان انجام دهد. این جایزه یک جایزه وقف پایه است تا خیرین نیز در این جایزه پای کار بیایند.
در ادامه این نشست، سحر اسماعیلی عضو شورای سیاست گذاری جایزه معلم گفت: از طریق برگزاری این جایزه و فعالیتهای جانبی میتوانیم شان و مقام تعلیم و تربیت اسلامی را در جامعه اسلامی و کشورها گسترش دهیم و معرفی خوبی از تعلیم و تربیت داشته باشیم.
اسماعیلی ضمن ابراز خرسندی از اینکه به عنوان یک معلم در این جمع حضور دارد اظهار کرد: هدف از برگزاری جایزه بین المللی معلم، ارتقا و رساندن جایگاه و شان معلم به جایگاه واقعی خود است. بی تردید هیچ پیشرفتی حاصل نمیشود مگر از مجرای تعلیم و تربیت و سکان کشتی تعلیم و تربیت که این سکان به دست معلمان است.
وی ادامه داد: خرسندم به عنوان نماینده جامعه معلمان کشور در شورای سیاست گذاری جایزه حضور دارم تا با همکاری همکارانم بتوانیم از طریق برگزاری این جایزه و فعالیتهای جانبی، شان و مقام تعلیم و تربیت اسلامی را در جامعه اسلامی و کشورها گسترش دهیم و معرفی خوبی از تعلیم و تربیت داشته باشیم.
وی اضافه کرد: جایزه معلم جایزهای است که از بین معلمان و سازمانها همچنین افراد دغدغهمند فعال در عرصه تعلیم و تربیت، بهترینها را انتخاب و سالانه به جامعه جهانی معرفی میکند. تعلیم و تربیت تمام جنبههای زندگی افراد را دربرمی گیرد و ارگانی که میتواند اثرگذار باشد شایسته بزرگداشت و تقدیر است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جایزه معلم را یک جایزه مهم در ارتقای شان معلمی دانست.
علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری جایزه معلم (معرفی و تکریم معلمان، مدرسان و مربیان دارای دستاوردهای شاخص) با اشاره به ماهیت عام المنفعه بودن این جایزه گفت: این جایزه تکریم و تقویت، شان اجتماعی معلم را دنبال میکند و برای ارتقای موقعیت اجتماعی معلم، یکی از بهترین اقدامات، برگزاری اینگونه جایزههاست.
وی افزود: تمام افرادی که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارند مخاطب این جایزه هستند. همچنین این جایزه میتواند فراتر از مرزهای کشور ایران باشد. هر فردی که کاری از جنس معلمی انجام میدهد میتواند نامزد دریافت این جایزه باشد.
کریمیان با اشاره به اینکه جایزه معلمی میتواند به یک معلم یا چند معلم به صورت مشترک برسد اضافه کرد: ماهیت این جایزه مردمی است و بر اساس بضاعت مالی جایزه، مبلغی به افراد تعلق میگیرد.
در ادامه، ژما جواهری پور دبیر کمیته داوری جایزه معلم گفت: در داوریهای جایزه معلم، خاطرات افراد از معلمان را به جامعه منعکس میکنیم تا حال خوب در جامعه گسترش پیدا کند. هر فردی خاطرات خوبی از معلمان خود دارد که نیاز است زمینهای فراهم شود تا تجارب معلمان خود را به اشتراک بگذاریم. جمع آوری قصهای که همه ما از کلاسهای درس به خاطر داریم یکی از اهداف کمیته داوری است. در این کمیته و با بررسی شاخصهای داوری، قصه مردم ایران و جهان را از کلاس، معلم و آموزشها دریافت میکنیم.
وی ادامه داد: داوری ما رقابت ایجاد نمیکند، ما در این داوری ها، خاطرات افراد از معلمان را به جامعه منعکس میکنیم تا حال خوب در جامعه گسترش پیدا کند. زمینه بررسی فرآیندها بدین صورت است که با حضور تیم تخصصی، شاخصهای معلمان را در ۵ محور ارزیابی میکنیم.