جعفر تشكرى هاشمى، رئيس كميسيون حمل و نقل شوراى شهر صبح امروز در نشست خبرى، اظهار كرد: ما در برنامه چهارم شورا سعى كرديم كه رويكردهاى انسان محورانه و توسعه پايدار را مبتنى بر حل مهم ترين دغدغه هاى مردم جلو ببريم، اولين برنامه را با گشايش بزرگى در حمل و نقل ايجاد كرديم. ٢٧ هزار و ۶٠٠ ميليارد تومان براى حمل و نقل و زيرساخت هاى آن در نظر گرفتيم و در آينده ابعاد اين مساله روشن تر خواهد شد.
او افزود: همچنين در رابطه با تراموا بايد گفت كه بدون هيچ حساسيتى معتقديم كه مد جديد حمل و نقلى را باید ايجاد كنيم اما نيازمند مطالعات دقيق است و در طرح جامع ترافيک برنامه هايى لحاظ شده اما هنوز اين طرح به تصويب نرسيده و در طرح جامع اين طرح نتيجه نداشته است.
عضو شوراى شهر تهران تاكيد كرد: تراموا، مخالفين جدى هم دارد زيرا برخى ها آن را گران قيمت با كارايى كم مى دانند، قضاوت را به اتمام مطالعات موكول مى كنيم. اين مد حمل و نقلى لوكس و گران است و رقباى جدى همچون بى آرتى دارد.
او ادامه داد: حذف گاردريل در خیابان انقلاب اشتباه است و موجب حوادث ترافيكى و مرگ و مير مى شود و چندين بار هم به شهردارى تذكر داديم.
وى خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که منبع آلودگى هوا چیست و راهکارهاى رفع این معضل دقیقا چیست، خودروهاى فرسوده نمیتوانند بى مهابا حرکت کنند زیرا علاوه بر آلودگى موجب رخ دادن حادثه هم مى شوند، آلودگى هوا تردیدى نیست که براى ما موضوع مهمى است، اما باید به ناوگان بى کیفیت و فرسوده توجه شود؛ خودروهاى استاندارد لازم است که مود استفاده قرار گیرد و دولت باید سیاست تشویقى در نظر بگیرد، اما هنوز چیزى مشاهده نکردیم، دولت سیاست تشویقى حمایتى انجام دهد زیرا موجب کاهش مرگ و میر و آلودگى هوا خواهد شد.
عضو شوراى شهر تهران گفت: در بودجه سال ١٤٠٢ شهردارى، فقط ٧٠٠ میلیارد تومان براى موتورسیکلتها در نظر گرفتیم، اما تا به امروز هیچ کارى انجام نشده است، با برقى کردن موتورها و خودروها مشکل آلودگى هوا حل مى شود و با تشکیل کارگروه مشکل حل نمى شود.
تشکرى هاشمى با اشاره به پارک حاشیه اى در پایتخت اضافه کرد: مادر سطح معابر تهران حدود ٤٥٠ هزار خودرو را مى توانیم احازه پارک حاشیه اى بدهیم، متاسفانه به دلیل ناهماهنگىها در شهردارى بسیارى از اقدامات انجام نشده و باید رفع شود تا پارک حاشیه اى به درستى مدیریت شود، عده اى براى پارک حاشیه اى مبالغ گزاف دریافت مى کنند که لازم است در این راستا شهردارى تهران موضوع را جدى بگیرد.
تشکری هاشمی افزود: طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سالها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمیتواند نسخه کارآمد باشد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کردهاند و باعث شب مردگی شده و فاصله فاحشی را در قیمت گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغتر از دیگر معابر نباشد خلوتتر نیست و این نشان میدهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده و سکونتگاههای مردم از این طرح آسیب دیده است؛ لذا از شهرداری تهران درخواست کرده ایم که مطالعه کنند و ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع آوری شود. تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمیتوانیم در این خصوص نظر دهیم.
تشکری هاشمی در خصوص محدودیت در دسترسی به اطلاعات آرشیوی شرکت کنترل کیفیت هوا، اظهار کرد: آمارها و دادهها در هر بخشی به جز دادههای محرمانه، بایستی در اختیار تمام کسانی که نیاز به این دادهها دارند، قرار بگیرد. متأسفانه شاهد تولید جنگلی از دادهها هستیم که در فضایی حبس شده قرار میگیرند و هزینهای بی جهت برای آن انجام میشود. دادهها باید در اختیار متخصصین و علاقمندان قرار بگیرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: دادههای حوزه آب و هوا محرمانه نیستند و حتماً پیگیری برای دسترسی عمومی به اطلاعات این بخش را انجام خواهیم داد.
رییس کمیسیون حمل و نقل شوراى شهر تهران اظهار کرد: پلهای ناایمن در حال ایمن سازى هستند که به صورت مستمر انجام مى شود و شهروندان نگران نباشند، اما برخى پل هاى فلزى واقعا ضرورتى ندارند همچون پل روبروى دانشگاه امیرکبیر که هزینه بر هم بوده است، قرار بود جمع آورى شود، اما باید مجددا پیامدهاى ترافیکى آن بررسى شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: آمار خرابی دوربین کنترلها به اندازهای بالاست که اگر از یک راننده تاکسی بپرسیم میداند دوربین کدام تقاطع فعال نیست، امید میرود ایرادات به حداقل برسد و شاهد بهبود چشمگیر در این زمینه باشیم.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود، خاطرنشان کرد: به جز سال اخیر، کمتر از ۱۰ درصد از سهم شهرداری پرداخت میشد در حالیکه اجازه هزینه کرد این مبلغ در محلی دیگر وجود ندارد. سال گذشته رقم خوبی در این بخش به شهرداری پرداخت شد، اما سالهای قبل رقم پرداختی کمتر از ۱۰ درصد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه شرکت بیدود در مناقصه شهرداری شرکت نکرده است، اظهار کرد: مناقصات برنده داشته و شرکت برنده، در حال تجهیز است تا دوچرخهها مجدداً وارد مدار شوند. علت تذکر ما این بود که شرکت بیدود هزاران دوچرخه خریداری کرده بود و تنها مصرف کنندگان آن شهرداری تهران بود و این عاقلانه و منصفانه و دور از نگاه تخصصی است که اجازه دهیم گروهی که سرمایه چند صدمیلیاردی هزینه کرده، از بین برود. از شهرداری خواسته ایم در مناقصات بعدی از این شرکت دعوت کند.