ششمین دوره اعطای جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد

حدادعادل گفت: برگزاری همایش‌های علوم انسانی سودمند است، اما وضعیت را در دانشگاه‌ها بهتر نمی‌کند.

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: برگزاری این کنگره در فرهنگستان علوم معنا و پیامی خاص دارد. انتظار می‌رود درباره علوم انسانی در فرهنگستان علوم سرمایه گذاری شود.

او افزود: در سودمندیِ برگزاری این قبیل همایش‌ها شکی ندارم، اما اگر تصور کنیم با برگزاری همایش وضع علوم انسانی در دانشگاه فرق می‌کند، اشتباه است.

او تاکید کرد: اسلام اگر می‌خواهد به عنوان نیروی تاثیرگذار باشد، باید به عنوان یک تمدن در جهان ظاهر شود.

کنگره تعصب و وابستگی خاصی ندارد

حجت الاسلام احمدحسین شریفی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دبیر علمی کنگره گفت: این کنگره با همکاری ۶۰ مرکز دانشگاهی، پژوهشی و آموزشی در ۶ دوره ثابت برگزار شده است. امیدوارم برگزاری این کنگره برکات فراوان داشته باشد. این رویداد علمی وابستگی به مرکزی ندارد و مراکز دغدغه‌مند به این کنگره دعوت شدند. ضمن اینکه جلسات متعدد در محیط علمی و آکادمیک برگزار شد و هیج تعصبی نسبت به موضوع خاصی وجود نداشت.

وی یادآور شد: کشور‌های دیگر به دنبال تحول علم انسانی هستند و در این کنگره از کشور‌های لبنان، سوریه، افغانستان و ترکیه شرکت داشتند.

او گفت: فضای کنگره، یک فضای تبلیغی و متعصبانه نیست بلکه فضایی علمی برای افرادی است که مدعی تحول در علوم انسانی هستند و می‌توانند در یک کنگره رسمی نظرات خود را بیان کنند. ما از نظرات منتقدان استقبال می‌کنیم.

دین و جامعه به یکدیگر گره خورده‌اند

حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مجمع عالی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: دین و جامعه، دارای تعامل و هم افزایی پویا هستند که فرهنگ ها، ارزش‌ها و قواعد زندگی فردی و مدنی را شکل می‌دهند. این دو دارای یک رابطه پیچیده و چند وجهی هستند که در طول تاریخ، تمدن ها، فرهنگ‌ها و زندگی فردی را شکل داده اند. دین یک پدیده اجتماعی است که به طرق مختلف تحت تأثیر اعضای جوامع نیز قرار می‌گیرد.  

او گفت: این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که علوم انسانی اسلامی برای جوامع غیر دینی یا جوامع دینی غیراسلامی در جزئیات کارایی چندانی ندارد و لزوما توفیق‌مند نیست.  

اعطای ششمین جایزه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

همزمان با این کنگره، آیین اعطای ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی برگزار شد و  به دو نفر از محققان و نظریه پردازان حوزه علوم انسانی اسلامی جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اهدا شد.

در این مراسم از دو محقق حوزه علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام احمد واعظی در رشته فلسفه سیاسی اسلامی و محمود حکمت‌نیا در رشته حقوق اسلامی تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار