بهروز آقایی کارشناس حمل و نقل دریایی و بندری گفت: امروزه از قابلیتهای اتصال یک کشور به شبکه بین المللی جابجایی کالا و زنجیره تامین به اینترنت فیزیکی تعبیر میشود.
به گفته وی به طور قطع زیرساختهای حمل و نقل روی بهره وری و هزینههای تجاری و سرمایه گذاری هر کشور تاثیر بسزایی دارند؛ بنابراین حمل و نقل سریع، ارزان و قابل اعتماد یکی از ضرورتهای توسعه و کسب مزیت اقتصادی در بازار حمل و نقل بین المللی است.
او میگوید: زیرساختهای حمل و نقل و دسترسی به شبکه بین المللی حمل و نقل موجبات ایجاد جذابیت سرمایه گذاری و مولد شدن سرمایه گذاری صنایع مادر به عنوان پیشرانهای اقتصاد را در مجاورت سواحل فراهم خواهد کرد.
او گفت: زیرساختهای حمل و نقلی و برخورداری از شبکه بین المللی انتقال کالا شرط اصلی برای توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی خواهد بود و وابسته بودن این دو متغیر واضح و روشن است.
او گفت: طبق برآوردها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از ارزش FOB کالاها هزینههای حمل و نقل و لجستیک هستند.
آقایی گفت: برای ارائه خدمات لجستیک و حمل و نقل معیارهای مختلفی قابل شناسایی و ارزیابی هستند. این معیارها شامل کارآیی فرایندها و تشریفات ترخیص کالا (ثبت سفارش، خرید، ارتباطات مالی، صدور اسناد حمل و...) کیفیت زیرساختهای تجاری و حمل و نقلی، دسترسی به بازارهای جهانی کالا و حمل و نقل با قیمت رقابتی، کیفیت ارائه خدمات مناسب و به موقع بودن زمان تحویل محمولهها به مشتریان و حتی الامکان ردیابی کالاها در شبکه بین المللی حمل و نقل کالا است.
وی افزود: با نگاهی به زیرساختهای حمل و نقلی کشور هم در بخش نرم افزار و هم سخت افزار از قبیل ریل، جاده، فرودگاهها و بنادر و برخورداری کشورمان ایران از مرزهای زمینی مشترک با سایر کشورها و وجود نوار ساحلی گسترده در شمال و جنوب با بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر ساحل که ذکر مصادیق بیشتر از این ظرفیتها را نشان میدهد تا به امروز چندین بار اعلام شده و تفاوت و فاصله مشهود ظرفیتها و امکانات ایران و میزان عملکرد سالیانه و بهره برداری مطلوب از این ظرفیتها وجود دارد.