استاندار همدان:

میدان دام ویژه عشایر در همدان ایجاد شود

قاسمی فرزاد گفت:با توجه به درخواست عشایر در زمینه ایجاد میدان دام ویژه بایداین میدان برای رفع موانع به زودی برای عرضه دام عشایر دایر شود.

استاندار همدان در بازدید از کشتارگاه دام صنعتی همدان بیان کرد: تلاش افراد فعال در کشتارگاه و دامپزشکی برای ارائه گوشت سالم، حلال و تازه به هم استانی‌ها شایسته قدردانی است.

او گفت: اقدامات صورت گرفته در کشتارگاه‌های این استان موجب بهبود روند کشتار شده و طبق آنچه در قرآن آمده، دام زنده به شیوه شرعی، با کیفیت مطلوب در مکانی بهداشتی ذبح و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

علیرضا قاسمی فرزاد از فعالان در کشتارگاه خواست پیش از ذبح دام نسبت به چیدن پشم آن اقدام کرده و آن را در اختیار شرکت فرش برای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بهتر قرار دهند.

او در پاسخ به درخواست مسوولان کشتارگاه دام مبنی بر تعیین تکلیف زمین در اختیار بنیاد مستضعفان واقع در این مجموعه، از معاون عمرانی و امور اقتصادی خود خواست در این باره پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

استاندار همدان درباره ایجاد دوبرگردان در مسیر همدان صالح آباد به منظور رفاه حال کارکنان کشتارگاه و عبور و مرور بهتر نیز گفت: ابعاد فنی ایجاد دوربرگردان در نشستی با حضور مسوولان راه و شهرسازیبررسی و در صورت نبود مشکل فنی با پیش بینی اعتبار لازم اجرایی شود.

رییس کشتارگاه صنعتی دام همدان نیز گفت: مساحت این کشتارگاه به ۴۲ هکتار می‌رسد که ۲۵ هکتار آن در اختیار کشتارگاه و ۱۷ هکتار در اختیار بنیاد مستضعفان است، همچنین مساحت سالن‌های کشتار، سوله نگهداری دام، سردخانه و سایر ساختمان‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

یاسر غیاثوند گفت: ظرفیت کشتارگاه بر اساس پروانه روزانه ۵۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس سنگین است، اما در حال حاضر میانگین کشتار روزانه ۳۰۰ راس دام سبک و ۳۰ داس سنگین است.

او گفت: تعداد نیرو‌های پرسنلی ۳۳ نفر و نیرو‌های بخش پیمانکاری سلاخی گاوی، گوسفندی و پاک کردن آلایش ۶۸ نفر است.

رئیس کشتارگاه صنعتی دام همدان گفت: حمل گوشت از کشتارگاه با ۶ دستگاه خاور و سه دستگاه نیسان و ۱۵ پرسنل به شهر‌های همدان، بهار، لالجین، مریانج، صالح آباد، اسدآباد و قروه کردستان صورت می‌گیرد.

غیاثوند همچنین از استاندار همدان خواست دستور لازم را به جهاد کشاورزی با هدف همراهی این مجموعه و دادن مجوز انتقال لاشه از کشتارگاه به سایر استان‌ها بر اساس ضوابط دامپزشکی بدهد.

مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: ۶ کشتارگاه صنعتی با ظرفیت ۲۳۰ دام سنگین و یک هزار و ۴۰۰ دام سبک در استان فعال است و روزانه ۵۰۰ راس گوسفند و ۶۶ راس گاو ذبح شرعی می‌شود.

نقی پور با بیان اینکه همدان نخستین استانی است که کشتارگاه سنتی ندارد، افزود: میزان دام مولد و ماده امسال ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهشی بوده و شمار دام‌های آبستن هم کاهش داشته است.

او گفت: دام‌های پس از کشتار و ذبح به داخل پیش سرد می‌رود تا در صورت ابتلای دام به تب کریمه کنگو، این بیماری کنترل و مهار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.