افزایش ۵۶ درصدی آورد رودخانه‌های مازندران

آورد رودخانه‌های مازندران نسبت به پاییز پارسال ۵۶ درصد افزایش یافت.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب مازندران گفت: بارندگی‌های خوب پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی در آمار‌های آبی استان ایجاد کرد و آورد رودخانه‌های استان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داد.

او با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تا کنون ۵۰ میلیون متر مکعب آب در سد‌های استان ذخیره شده است، افزود: آورد رودخانه‌های استان در آبان امسال ۱۶۲ میلیون متر مکعب بود که ۴۴ درصد نسبت به آبان پارسال افزایش و ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه درازمدت کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: از ابتدای سال آبی ۳۳۶ میلیون مترمکعب آورد رودخانه‌های استان بود که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزایش و نسبت به درازمدت حدود ۱۰ درصد عقب ماندگی داریم. به عبارتی دیگر آمار‌ها نشان می‌دهد که با وجود بارندگی‌های خیلی خوبی که داشتیم هنوز نسبت به دوره درازمدت عقب هستیم.

داوودیان افزود: در حال حاضر کل آب ذخیره شده در سد‌های استان ۱۳۵ میلیون مترمکعب است که ۳۰ درصد پرشدگی مخازن سد‌های در حال بهره‌برداری استان را نشان می‌دهد.

او گفت: از ظرفیت ۴۰۵ میلیون متر مکعبی آب‌بندان‌های استان نیز در حال حاضر ۶۱ میلیون متر مکعب پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: در حال حاضر سد شهید رجایی ۳۳ میلیون متر مکعب، سد گلورد ۷.۵ میلیون متر مکعب و سد البرز ۷۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده دارند.

او با اشاره به ضرورت ساخت چند سد دیگر برای افزایش توان مهار آب‌های سطحی در استان، گفت: در حال حاضر چهار سد در حال اجرا در استان داریم که شامل سد‌های هراز، گلورد، زارم‌رود و سجادرود است. البته عملیات اجرایی سد سجادرود هنوز آغاز نشده، اما با تکمیل همه مراحل مقدماتی و مطالعاتی، این سد آماده آغاز عملیات اجرایی است و در صورتی که منابع مالی تامین شود می‌توانیم ادامه کار را داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.