آغاز رهاسازی آب کشاورزی از سد شهید رجایی

رهاسازی آب از سد شهید رجایی ساری به منظور تأمین آب کشاورزی شالیزار‌های پایین دست این سد از امروز آغاز شد.

سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: رهاسازی آب از سد شهید رجایی ساری به منظور تأمین آب کشاورزی کشتزار‌های پایین‌دست این سد از امروز یکشنبه ۱۳ خرداد آغاز شد.

او با بیان این‌که ذخیره آب سد شهید رجایی امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: رهاسازی محدود آب سد شهید رجایی برای مصارف کشاورزی پارسال به دلیل پایین بودن میزان ذخیره آب از سوم تیر آغاز شده بود، اما امسال به لطف بارش‌های مناسب امکان رهاسازی زودتر فراهم شد.

موسوی گفت: ذخیره آب در سد شهید رجایی ساری ۹۶ میلیون متر مکعب معادل ۵۹ درصد حجم کل مخزن است که نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۱ درصد بیشتر است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: رهاسازی پنج متر مکعب بر ثانیه آب از سد آغاز شد و در روز‌های آتی تا ۱۰ متر مکعب بر ثانیه نیز افزایش خواهد یافت.

موسوی با بیان این‌که مصرف آب کشاورزی شبکه آبیاری و زهکشی تجن پارسال ۲۱۷ میلیون متر مکعب بود، افزود: توان آبی شبکه تجن ۴۹۰ میلیون متر مکعب است، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال حجم موجود و قابل دسترسی آب در این شبکه ۳۹۰ میلیون متر مکعب است که کمبود ۱۰۰ میلیون متر مکعبی در این شبکه را نشان می‌دهد به همین دلیل رعایت نکات مربوط به مصرف بهینه آب و زمان‌بندی توزیع ضروری است.

او درباره میزان آب در نظر گرفته شده برای کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی رهاسازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.