اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به افزایش کانون‌های بیماری هاری گربه در استان هشدار داد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گفت: کانون و موردی از ابتلای گربه به بیماری هاری تا سال ۱۳۹۹ در استان گزارش نشده بود، اما در این مدت شمار کانون‌ها افزایش یافته و مردم مراقبت‌های لازم در برابر این بیماری را داشته باشند.

حسن قاسمی فرد افزود: کانون‌های هاری گربه در سال ۱۴۰۰ به ۲ مورد رسید، سال گذشته یک مورد و در سال جاری تاکنون سه مورد شناسایی شده است.

وی گفت: پنج کانون هاری گربه شناسایی شده در سه سال اخیر مربوط به بجنورد و یک کانون مربوط به گرمه است که در سال ۱۴۰۰ گزارش شد.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 

قاسمی فرد گفت: بیماری هاری در گربه‌های صاحب دار از طریق واکسیناسیون قابل کنترل است، اما کنترل و واکسیناسیون گربه‌های بدون صاحب و ولگرد، میسر نیست.

وی افزود: امسال ۷۵۰ قلاده گربه صاحب دار در استان واکسن‌های مختلف از جمله هاری دریافت کردند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: به افراد توصیه می‌شود که هرگز به گربه‌های ولگرد نزدیک نشده و از لمس و نوازش این حیوان به جد خودداری کنند.

براساس این گزارش، بیماری هاری از سگ، گربه، الاغ و یا وحوش قابل انتقال به انسان و کشندگی این بیماری ۱۰۰ درصد است، از این رو شهروندان در صورت گزش حیوان، هر چند خراش کوچک به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

برچسب ها: دامپزشکی ، هاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.