یاسر یارمحمدی، طراح جلوههای ویژه میدانی «بازگشت» گفت: نمایش میدانی در این سالها ثابت کرده که ظرفیت بالایی دارد و میتواند موضوعات متنوعی را در دل خود جای دهد. نمایش میدانی «بازگشت» نیز با تغییر رویهای که داشته و داستان مذهبی و تاریخی ندارد این موضوع را اثبات میکند. این اتفاق باعث میشود تا کسانی که سلایق دیگری هم دارند نیز جذب نمایش میدانی شوند.
یارمحمدی با اشاره به افزایش دکورها در نمایش میدانی «بازگشت» و تاثیر آن بر فعالیتهای مضاعف در جلوههای ویژه میدانی عنوان کرد: تا به حال در بخش دکور این حجم از دکور و جا به جایی دکورها در نمایشهای میدانی را نداشتهایم. به میزان افزایش دکورها، کار در بخش جلوههای ویژه میدانی نیز افزایش پیدا کرده است و فعالیتمان بیشتر شده.
او ادامه داد: «میزان آتش زدنها و دودهایی که باید نسبت به روند داستان مدیریت شوند افزایش یافته و از این رو هماهنگی میان دود و نور اهمیت بیشتری پیدا کرده تا آن فضای سورئال که برای برخی از قسمتها تعریف شده است به خوبی به نمایش درآید.»
یارمحمدی با بیان آنکه میزان انفجارها در مقایسه با نمایش میدانیهای گذشته کمتر شده است افزود: با وجود آنکه همچنان قابلیت در بخش انفجار وجود دارد، اما از یک طرف به دلیل شرایط حال مردم تماشاگر و از طرف دیگر به دلیل توجه به همسایههایی که در اطراف بوستان ولایت سکونت دارند تصمیم بر آن شده است تا میزان انفجارهای همراه با آتش کاسته شود. شکل انفجارهایی که در حال حاضر بر روی صحنه به اجرا در میآید نیز به همین دلایل اشاره شده، تغییر کرده است به شکل دیگر و با متریالهای دیگری این انفجارها انجام میشود. از این به طور کلی سعی شده بخش داستان جنگ کم شود.»
یارمحمدی پیشرفت در بخش جلوههای ویژه میدانی را قابل قبول عنوان کرد و گفت: شاید تماشاگران در زمان تماشای نمایش میدانی آنقدر ریز متوجه تغییراتی در نمایش شده است نشوند با این حال از نظر تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی داشتهایم که این نکته برای اهالی فن بسیار جذاب و خوب است. در نمایش میدانی «بازگشت» شاهد مجموعهای کامل از جلوههای ویژه میدانی هستیم. تمام ابعاد دود، آتش، باد، باران، انفجار و…. در این نمایش به کار گرفته شده و از این رو نیروهای به کار گرفته شده در بخش جلوههای ویژه میدانی نیز در مقایسه با نمایشهای گذشته دو برابر شده است.
او با تاکید بر وابستگی بالای عوامل پشت صحنه در نمایش میدانی گفت: در نمایشهای میدانی عوامل پشت صحنه بسیار به یک دیگر وابسته هستند. نور به دکور وابسته است و اسپشیال افکت به نور وابسته است و بازیگری و طراحی حرکت به همه آنها وابسته است. همین موضوع نشان میدهد وقتی یک بخش مانند دکور حجم کارش بیشتر شود به شکل دومینو حجم کار سایر عوامل نیز افزایش پیدا میکند.
وی افزود: در نمایش میدانی «بازگشت» نیز حجم دکورها چه از نظر ابعاد و چه تعداد بسیار بالاست. به عنوان مثال وجود یک کشتی ۱۶ متری که وارد صحنه میشود لازم است نور و جلوههای ویژه آنقدر با هم هماهنگ باشند که بتوان باریدن باران را بر روی این حجم از کشتی به خوبی به نمایش درآورد تا تماشاگر بتواند به خوبی بارش باران را متوجه شود. یا در بخش دعای باران امام رضا (ع) لازم است تا نور، دکور و جلوههای ویژه میدانی به خوبی با هم همخوانی داشته باشند. این همخوانیها کمک خواهد کرد تا حس درستی که مدنظر کارگردان است به مخاطب منتقل شود و نمایش به درستی پیش برود.
یارمحمدی همچنین در پاسخ به این که ظرفیت نمایشهای میدانی را چگونه ارزیابی میکنید، اظهار داشت: من تقریبا از دومین نمایش میدانی که ساخته شد به عنوان دستیار جلوههای ویژه میدانی حضور داشتم. نمایش میدانی در این سالها ثابت کرده که ظرفیت و پتانسیل بالایی در اجرا دارد و میتواند موضوعات متنوعی را در دل خود جای دهد. نمایش میدانی «بازگشت» نیز با تغییر رویهای که داشته و داستان مذهبی و تاریخی ندارد این موضوع را اثبات میکند. این اتفاق باعث میشود تا کسانی که سلایق دیگری هم دارند نیز جذب نمایش میدانی شوند.
او در پایان بیان کرد: بالاخره این سبک از نمایش میدانی نیز کم و کاستیهایی دارد که میتوان به مرور زمان آنها را اصلاح کرد. اتفاقی که امیدوارم کمک کند تا تمام اقشار جامعه را برای تماشای نمایش میدانی ترغیب کند. در حال حاضر با توجه به آنکه امکانات خوب و تقریبا کاملی داریم خوب است که داستانهای گوناگون نوشته و روایت شود. این روند بسیار خوب خواهد بود و مردم بیشتری با نمایشهای میدانی آشنا خواهند شد.
نمایش میدانی «بازگشت» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی، روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است. این اثر محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که به همت موسسه هنری رسانهای سیمای ققنوس هر شب ساعت ۱۸:۰۰ در بوستان ولایت تهران اجرا میشود.