احسان جانمحمدی، دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی CNGکشور گفت: مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حملونقل سهمی ۷۰ تا ۸۰ درصدی در آلایندگی هوا دارند و درحالی که میتوان با استفاده از CNG و جایگزینی آن با این دو فرآورده، به عنوان یک سوخت پاک، گام موثری در کاهش آلایندگی هوا برداشت، توجه به این سوخت پاک، سال به سال کمتر میشود.
او گفت: سهم CNG در سبد سوخت بخش حملونقل کشور از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده و این کاهش ۷ درصدی، نقش خود را در افزایش آلایندگی هوا برجای میگذارد.
جانمحمدی این مسئله که بحث توسعه CNG را با بحث ناترازی گاز و کمبود گاز در زمستان به چالش میکشند، اشتباه دانست و گفت: سهم CNG از مصرف گاز کشور حدود ۲ درصد است، درحالی که هماکنون از ۴۴ درصد ظرفیت ایجاد شده در بخش CNG استفاده میشود و اگر از تمامی این ظرفیت هم استفاده شود، این سهم به بیشتر از ۴ درصد نمیرسد.
وی ادامه داد: درحال حاضر بهطور متوسط روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب CNG مصرف میشود درحالی که ظرفیت عرضه ۴۵ تا ۵۰ میلیون مترمکعب CNG را در شبانه روز داریم و میتوان سهم ۱۵ درصدی CNG در سبد سوخت بهش حملو نقل را به ۴۵ درصد افزایش داد که هم بخث ناترازی بنزین حل میشود و هم آلایندگی بخش حملو نقل بهطور قابل توجه کاهش مییابد.