اسماعیلی:

بنای دولت سیزدهم تعامل فرهنگی با همه کشورهاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای دولت سیزدهم تعامل همه جانبه بویژه فرهنگی با همه کشورهاست.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین آغاز «هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» در تالار سعدی این شهر گفت: ایران و ترکمنستان ۲ کشور همسایه با تاریخ و فرهنگ مشترک چندهزار ساله هستند و ما به برادران ترکمنستانی بعنوان میزبان نگاه می کنیم.

وی ادامه داد: ایران و ترکمنستان ۲ همسایه راهبردی منطقه‌ای هستند و دولت مردمی سیزدهم بنای خود را بر اساس تعاملات همه جانبه با همه کشورها بویژه کشورهای دوست و همسایه قرار داده است و تعاملات فرهنگی، یکی از جنبه های مهم ارتباط ما با سایر کشورهاست.

وی تصریح کرد: تُرکمنستان بعنوان یک کشور دوست با قرابت فرهنگی زیاد، همیشه از اولویت‌ های نخست ارتباط فرهنگی ایران در دولت سیزدهم بوده است و انتخاب شهر اصفهان برای برگزاری «هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران» نشان از نگاه بالای ایرانی‌ها برای تعمیق روابط خارجی با این کشور است.

اسماعیلی اظهار داشت: هموطنان ترکمن ما که جزوی از ملت بزرگ و قهرمان ایران هستند دارای مشترکات فرهنگی زیادی با کشور دوست ترکمنستان هستند و مفاخر فرهنگی مشترکی مانند «مولوی»،«حافظ» و «مختومقلی» بین ۲ کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته روزهای فرهنگی ایران در عشق آباد برگزار شد و آنجا هرچه دیدیم، دوستی و مودت مردم این کشور نسبت به فرهنگ و هنر ایران بود و ما خوشحالیم که امروز مردم فرهنگ دوست اصفهان میزبانان شایسته هنرمندان ترکمنستانی هستند.

وی افزود: رفت و آمدهای فرهنگی بین ۲ کشور باید ادامه داشته باشد و ما بزودی در شهر مرو شاهد برگزاری رویداد «هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان » خواهیم بود.

وی تاکید کرد: شهر مرو برای ما تنها یک شهر تاریخی نیست و بدلیل حضور امام هشتم(ع) در آن، این شهر برای ما یک ماهیت قُدسی دارد.

عصر روز پنجشنبه «هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» با سُخنرانی وزرای فرهنگ ۲ کشور در تالار هنر اصفهان آغاز شد.

به مناسبت برگزاری «هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» در دانشگاه اصفهان، نشست ادبی در باره زندگی و آثار «مختومقلی فراغی» شاعر و متفکر بزرگ ترکمن نیز در طول این هفته برگزار خواهد شد.

سال گذشته نیز "هفته فرهنگی اصفهان" در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد و در آن مراسم افزون بر ۵۰ هنرمند ایرانی و گروه‌های مختلف هنری از کشورمان شرکت داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.