ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان فراجا در سمنان پیگیری می‌شود

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان فراجا با توجه به آخرین فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی روز دنیا امری ضروری است.

سردار جلیل موقوفه‌ای فرمانده انتظامی استان سمنان  با اشاره به اهمیت ارتقای سواد رسانه‌ای پلیس اظهار کرد: رسانه‌ها، «واقعیت‌ها» را برای ما می‌سازند یا دقیقاً همان واقعیت را بازنمایی می‌کنند؟ پرسش از کارکرد رسانه و چگونگی مواجهه با آن، یکی از مهم‌ترین مسائل بشر در زمانه حاضر است.

وی تصریح کرد: هنگامی که مخاطب مقابل رسانه قرار می‌گیرد، باید پیام آن را پردازش، تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند. به این کنش «سواد رسانه‌ای» گفته می‌شود؛ سواد رسانه‌ای همان توانایی دستیابی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام‌هایی از میان متون مختلف است.

فرمانده انتظامی استان سمنان ادامه داد: افرادی که از سواد رسانه‌ای برخوردارند، می‌توانند تکنیک‌های به کار برده شده توسط رسانه در خلق یک پیام را شناسایی و با آگاهی از «اقتصاد سیاسی» رسانه‌های مختلف، ذی‌نفعان پیام‌ها را شناسایی کنند.

موقوفه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای سبب می‌شود تا مخاطبان بر اساس نیاز‌های اطلاعاتی خود از رسانه استفاده کنند و تا حدودی خود را از بمباران اطلاعاتی موجود مصون بدارند.

وی تصریح کرد: ابزار جنگ نرم به‌تدریج و به شکل «زیرپوستی» به باورها، ارزش‌ها و عقاید انسان حمله می‌کند و مخاطب مسخ‌شده رسانه را می‌بلعد؛ بنابراین باید مراقب بود تا پیام‌های رسانه‌ای به مانند یک «گلوله جادویی» به اذهان و افکار نفوذ نکند.

فرمانده انتظامی استان سمنان افزود: شاید بتوان تنها معادل دینی واژه سواد رسانه‌ای را مفهوم «بصیرت» دانست؛ بصیرت به معنای دانایی، بینایی زیرکی و یقین است. وقتی گفته می‌شود شخصی دارای بصیرت است، به این معناست که می‌تواند از ظاهر عبور کند، به باطن برسد و به درکی حقیقی دست پیدا کند.

موقوفه‌ای تصریح کرد: افزایش بصیرت جامعه و عبرت‌گیری از تاریخ نکته‌ای است که در سال‌های اخیر موردتوجه مقام معظم رهبری بوده است: «اینکه من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تأکید کرده‌ام، به خاطر این است که یک ملتی که بصیرت دارد، وقتی آگاهانه حرکت می‌کنند و قدم برمی‌دارند، همه تیغ‌های دشمن در مقابل آن‌ها کند می‌شود». افزایش سواد رسانه‌ای پلیس یکی از ابزار‌هایی است که می‌تواند منجر به افزایش و ارتقای بصیرت شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های خود به‌وضوح به مسأله نمایندگی کردن پلیس از مجموعه نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده است و هرگونه خدشه در عملکرد پلیس را به‌منزله از بین رفتن آبروی مجموعه نظام دانسته‌اند.

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: یکی از پیامد‌های استفاده از رسانه‌ها تغییر هنجارها، باور‌ها و نگرش‌های افراد است. بنابراین، ضروری است تا پلیس به‌عنوان یکی از نیرو‌های امنیتی جامعه که به شکل دائم با مردم برخورد دارد، در زمینه چگونگی استفاده از رسانه‌ها و تأثیرپذیری خود و خانواده‌شان از پیام‌های رسانه‌ای، آگاهی کافی را کسب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.